مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار خراسان رضوی گفت: فاز اولیه آزمایشگاه مرجع صنایع غذایی طی چند ماه آینده در این استان راه‌اندازی می‌شود.

محمد جواد محمدی‌زاده افزود: این آزمایشگاه با اعتبار ۳۰میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به این‌که در این آزمایشگاه با توجه به کیفیت کالاهای محصولات غذایی تولید شده، به آنها گواهینامه بین‌المللی اعطا خواهد شد، اظهار کرد: آزمایشگاه مرجع صنایع غذایی علاوه بر پاسخگویی به آزمایش‌های محصولات غذایی کشور، باید پاسخگوی آزمایش‌های محصولات منطقه‌ای نیز باشد. وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر، ماشین‌آلاتی برای ارتقای صنعت زعفران به این آزمایشگاه وارد شده است که نظیر این دستگاه‌ها حتی در کشور اسپانیا نیز وجود ندارد.

محمدی‌زاده با بیان این‌که اعتبارات بخش پژوهشی صنعت غذا ناکافی است، گفت: این کمبود بودجه پژوهشی باعث شده بین صنعت‌گر و پژوهشگر فاصله زیادی به ‌وجود آید.

رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ۲۲درصد تکنولوژی خرید ماشین‌آلات پیشرفته از کشورهای خارجی در سال گذشته مربوط به صنایع غذایی استان بوده است.احمدی ادامه داد: صنایع غذایی استان در مقایسه با سایر بخش‌های صنعتی، از نظر سرمایه‌گذاری ۲۱/۶درصد و اشتغال ۲۳/۷درصد سهم کل صنعت استان را به خود اختصاص داده است که از نظر اشتغال، اولین رتبه و از نظر سرمایه‌گذاری، رتبه دوم بعد از صنایع فلزی را دارا است.

وی در ادامه عنوان کرد: صنایع غذایی استان در مقایسه با صنایع غذایی کشور از نظر سرمایه‌گذاری ۱۰/۷درصد و اشتغال ۱۲/۵درصد را شامل می‌شود. رییس سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی تصریح کرد: در سال ۸۶، سهم صنایع غذایی از صادرات صنعتی و معدنی کشور ۵درصد بوده، در حالی که این رقم در استان ۲۹/۷درصد بوده است.