نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی محقق نشد

حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی با جابه‌جایی ۵/۲میلیون تن کالا در سال، ۳۳درصد ترانزیت کل کشور را به خود اختصاص داده است مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل حمل‌ونقل پایانه‌های خراسان رضوی گفت: به‌رغم آنکه در برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی شده بود که به منظور اجرای نوسازی ناوگان، سن ناوگان اتوبوس و کامیون به ۱۰سال برسد، ولی هنوز این طرح در خراسان رضوی محقق نشده است.

سیدمهدی حسینی با اعلام این مطلب افزود: در‌حال‌حاضر میانگین عمر ناوگان حمل بار در استان ۷/۱۹سال است که این رقم در سطح کشور ۶/۱۹درصد است.

وی گفت: استان خراسان رضوی در بخش حمل‌و‌نقل کالا و مسافر در جاده‌ها ۴۴هزار نفر راننده و ۲۴هزار دستگاه وسیله نقلیه شامل کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه دارد که در قالب ۵۰۰ شرکت حمل‌و‌نقل کالا و مسافر، ۲۳ پایانه مسافری و ۳ پایانه بار فعالیت دارند.

حسینی با بیان اینکه در ناوگان مسافری نیز میانگین عمر اتوبوس‌ها ۱/۱۴سال، مینی‌بوس‌ها ۹/۲۱سال و سواری کرایه ۳ سال است، گفت: در حالی که میانگین کشوری این عمر در کشور به ترتیب ۴/۱۳ و ۳/۲۳ و ۷/۵ است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر نگاه دولت به ناوگان درون شهری خیلی خوب بوده و یارانه خوبی در ۲سال اخیر به این بخش تزریق شده است. او در عین حال تاکید کرد: استقبال نکردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از سرمایه‌گذاران برای توسعه و تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای نگران کننده است.

مدیر کل حمل‌ونقل پایانه‌های خراسان رضوی خواستار تزریق یارانه به بخش حمل‌و‌نقل برون شهری و کمک به نوسازی ناوگان فعال در این بخش شد.

به گفته وی، در بخش مسافر ۸۶درصد مسافران استان از طریق ناوگان جاده‌ای، ۹درصد از طریق ناوگان ریلی و ۵درصد از طریق ناوگان هوایی جابه‌جا شده‌اند و در ۸ماه سال‌جاری ۱۶میلیون نفر با ناوگان عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند که نسبت به سال قبل ۹درصد رشد داشته است.

حسینی با اشاره به این که ۹درصد جابه‌جایی مسافر کشور به خراسان رضوی تعلق دارد، افزود: سالانه ۲۲میلیون مسافر در این استان جابه‌جا می‌شوند.

به گفته وی، ۸۳درصد کالای داخلی استان از طریق جاده‌ها جابه‌جا می‌شود که این حجم در سال ۱۷میلیون تن است و استان ۶درصد کل جابه‌جایی کالای داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در بخش کالای داخلی در ۸ماه سال‌جاری ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تن کالا از استان جابه‌جا شده که نسبت به سال قبل در مدت مشابه ۶درصد افزایش دارد.

این مسوول با اعلام این که در بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با حمل‌و جابه‌جایی ۵/۲میلیون تن کالا در سال ۳۳درصد ترانزیت کل کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: در بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی و ترانزیت در سال‌جاری یک میلیون و ۸۰۰هزار تن کالا از مرزهای استان جابه‌جا شده که رشدی ۵درصدی در مقایسه با سال قبل داشته است.

وی استفاده از ناوگان فرسوده و مستهلک را سبب افزایش هزینه‌ها، مصرف بالای سوخت و وقوع حوادث دانست و افزود: نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل به ویژه ناوگان جاده‌ای می‌تواند در افزایش ظرفیت حمل‌و‌نقل، کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک جاده‌ها موثر باشد. حسینی با انتقاد از عملکرد وزارت صنایع در بحث تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای اظهار داشت: متاسفانه به نیازهای واقعی بخش حمل‌و‌نقل و ساخت ناوگان برای حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور توجه نشده است و وزارت صنایع نیازسنجی نمی‌کند.

مدیرکل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های استان با اشاره به موقعیت استان خراسان رضوی به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه افزود: ۸۴۱کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و ترکمنستان و ۴پایانه مرزی دوغارون، سرخس، لطف‌آباد، باجگیران و وجود مسیر ابریشم در استان، حمل‌ونقل جاده‌ای و بین‌المللی را افزایش داده است و این استان بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های گرم دریای عمان و خلیج‌فارس محسوب می‌شود.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از افزایش سن ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای در استان خواستار توجه ویژه دولت و مسوولان استان در اختصاص یارانه‌ها و عملیاتی‌شدن اهداف برنامه چهارم توسعه در راستای نوسازی و وتقویت ناوگان جاده‌ای این استان شد.