شیراز - خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار فارس گفت: رویکرد جدید این استان به سمت توسعه صنعتی است و به این منظور تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به برق و الکترونیک روند قابل قبولی را طی می‌کند.

سید محمدرضا رضازاده در دیدار از منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اشاره به مصوبه سفر هیات دولت به استان فارس در خصوص تبدیل منطقه ویژه اقتصادی به برق و الکترونیک با بیان مطلب فوق افزود: این مصوبه به خوبی در حال اجرا است و سرمایه‌گذاری‌های ورودی در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ و در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش به نسبت مناسبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی شیراز در حال حاضر در وضعیت مناسبی برای پیشرفت قرار گرفته، زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر را مهیا دانست. رضازاده در ادامه افزود: فاصله کم تا کلانشهر شیراز و کمربندی شهر، همجواری با فرودگاه و نزدیکی به راه‌آهن جنوب از جمله زیرساخت‌ها و زمینه‌هایی بوده که می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه ویژه اقتصادی شیراز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به منظور توسعه منطقه ویژه اقتصادی شیراز شاهد فعالیت فاز سوم این منطقه در مساحتی معادل ۷۰۰ هکتار نیز هستیم، افزود: البته برای راه‌اندازی و آغاز به کار این فاز مشکلات و مسائلی نظیر معارضین و وجود چندین دامداری نیز وجود داشت که فرمانداری شهرستان در حال پیگیری موضوعات در خصوص زمین‌های منطقه و همچنین انتقال تدریجی دامداری‌ها است. استاندار فارس اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی یکی از موضوعات مهمی بوده که تمام کشورهای دنیا طبق قوانین و ضوابط خود مبادرت به ساخت و راه‌اندازی آن کرده تا از این طریق سرمایه‌ها را برای تولید هرچه بیشتر جذب کنند اما در کشور ما باید توجه بسیار جدی به این امر صورت گیرد تا با راه‌اندازی این مناطق ویژه تولیدات به سوی افق‌های صادراتی جهت‌گیری شود و فقط به بازارهای داخلی متکی نباشیم. حمیدرضا بختیاری، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز در این دیدار گفت: این منطقه در زمینی به مساحت هزار هکتار در جنوب شرقی شیراز واقع است. حمیدرضا بختیاری در ادامه مهم‌ترین مزایای منطقه ویژه اقتصادی را ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین‌آلات، قطعات یدکی، مصالح ساختمانی برای ساخت واحد‌های تولیدی، تجاری و خدماتی اعلام کرد. وی دیگر تسهیلات ارائه شده در منطقه ویژه اقتصادی را صدور مجوز ساخت و پایان کار به‌صورت رایگان و معافیت از عوارض و مالیات برارزش افزوده دانست و گفت: صدور و ترانزیت کالا از منطقه به بازار‌های جهانی و عدم وجود محدودیت زمانی جهت متروکه شدن کالا از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی است.