کاشان - خبرنگار دنیای اقتصاد: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: صرف هزینه در بخش بهداشت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری برای سالم نگهداشتن منابع انسانی و بهره‌وری بیشتر نیروی کار جامعه است.

دکتر محمدرضا نیکبخت در همایش بهداشت حرفه‌ای افزود: توجه به بهداشت حرفه‌ای سبب کاهش‌درصد حوادث ناشی از کار و در نتیجه توانایی و عمر بیشتر و مفیدتر نیروی کار می‌شود.

وی افزود: هر چه محیط کار سالم‌تر باشد، انگیزه نیروی کار برای انجام بهتر کار، بیشتر خواهد بود.

وی به کارفرمایان پیشنهاد کرد: با برگزاری فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای کارگران، انگیزه آنها را برای ارائه عملکرد بهتر بالا ببرند.

نیکبخت از حوادث و سوانح به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور یاد کرد و گفت:‌درصد بالایی از این سوانح، شامل حوادث ناشی از کار می‌باشد که می‌توان با کمی دقت و آموزش، از وقوع آن پیشگیری کرد. وی، ایجاد فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط کار را زمینه‌ساز جلوگیری از این ضایعات و دیگر خطراتی که منجر به ناتوانی افراد می‌شود، دانست.

کارشناس مسوول واحد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز با ارائه لیست آماری خود گفت: هم‌اکنون ۴۶۱۵ کارگاه کوچک غیرخانگی و ۵۳۹۹ کارگاه کوچک خانگی، ۳۱ خانه بهداشت کارگری در کارخانجات دارای بیش از ۵۰ تا ۵۰۰ نفر کارگر، ۹۶ ایستگاه بهگر( کارگر آموزش دیده در زمینه بهداشت) در کارخانه‌های بیش از ۲۰ تا ۴۹ نفر کارگر، ۱۵۱ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار ویژه کارخانه‌های دارای ۲۵ نفر کارگر به بالا و ۳ شرکت خصوصی ارائه‌دهنده خدمات بهداشت حرفه‌ای و طب کار تحت پوشش این واحد دانشگاهی هستند.

غلامعباس اعتمادی‌پور افزود: براساس تحقیقات به عمل آمده در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ۲۶‌درصد کارگران در معرض سروصدای بیش از حد مجاز، ۱۹‌درصد در معرض گرد و غبار بیش از حد مجاز، ۱۳‌درصد در معرض وضعیت نامناسب بدن حین کار، ۵/۲‌درصد در معرض دود و دم فلزی و ۴/۳‌درصد در معرض گاز و بخارات شیمیایی هستند.

وی تصریح کرد: نتایج به‌دست آمده در معاینات دوره‌ای کارگران نیز حاکی از آن است که ۴‌درصد آنان مبتلا به بیماری‌های اسکلتی - عضلاتی، ۱۰‌درصد کارگران مبتلا به کاهش شنوایی و یک ‌درصد دارای شرایط خاص تنفسی هستند.

وی، طرح پایش و نظارت بر عوامل زیان‌آور محیط‌های کار، فعال‌سازی تشکیلات بهداشتی در واحدهای تحت پوشش شامل مرکز بهداشت کار ویژه محیط‌های بیش از ۵۰۰ نفر کارگر، خانه بهداشت کارگری، ایستگاه بهگر، کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، برنامه ارگونومی یا تطابق محیط کار و نوع کار با توان شاغلین، برنامه ایمنی شیمیایی و برنامه حذف بیماری سیلیکوزیس ناشی از گرد و غبار را از جمله محورهای فعالیت واحد بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برشمرد.