مطالعات پسماند خوزستان تا اواخر تیر پایان می‌یابد

ضرب‌الاجل سه ماهه به بیمارستان‌های استان خوزستان برای استفاده از سیستم‌های زباله‌سوز

اهواز - خبرنگاردنیای اقتصاد: معاون استاندار خوزستان در امور عمرانی از اتمام مطالعات پسماند استان تا پایان تیرماه امسال خبر داد. سید عباس طباطبایی در جلسه کارگروه پسماندها ، با اشاره به اینکه مطالعات پسماند در سال ۸۶ آغاز شد، گفت: در حال حاضر مطالعات مناطق اهواز، دشت‌آزادگان، مسجدسلیمان و ایذه به اتمام رسیده است.

وی با تاکید بر اجرای طرح پسماند به عنوان یکی از راه‌های ضمانت سلامت جامعه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود این طرح تا سال ۸۹ در سرتاسر استان اجرایی و در مرحله بعد به مدیریت و کیفی‌سازی این طرح پرداخته ‌شود.

طباطبایی تصریح کرد: شهرداری‌ها باید برای شناسایی و هماهنگی با ارگان‌هایی که جداگانه زباله‌های خود را جمع‌آوری می‌کنند اقدام کنند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در ادامه با تاکید بر حفظ محیط ‌زیست و سلامت جامعه حساس ‌شدن به زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها، مطب‌ها، مراکز درمانی و کلینیک‌ها را اولویت دانست و گفت: تمامی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی استان سه ماه فرصت دارند از سیستم‌های زباله سوز برای بی‌خطر کردن پسماندهای عفونی خود استفاده کنند.

وی افزود: بیمارستان‌هایی که تا سه ماه دیگر به سیستم زباله‌سوز مجهز نشوند، باید با شرکت‌های دفع‌کننده زباله عفونی زیر نظر شهرداری قرارداد ببندند. مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان خوزستان نیز در ادامه گفت: بررسی در خصوص استفاده از این سیستم در بیمارستان‌ها منجر به تاخیر در اجرای آن شده است.

چفغانی افزود: طبق قانون مدیریت پسماند ، تولیدکننده پسماند عفونی باید زباله‌های عفونی را در مبدا به زباله‌های غیر عفونی تبدیل کرده تا این پسماندها بی‌خطر شده و همراه با زباله‌های شهری دفن شوند، اما وزارت بهداشت هنوز مجوز استفاده از سیستم زباله‌سوز را به بیمارستان نداده است.

وی در خصوص دفع پسماندهای عفونی مطب‌ها نیز گفت: مطب‌ها زباله‌های غیر عفونی خود را طبق قرارداد به شرکت‌های خصوصی تحویل می‌دهند.

مدیر ستاد بازیافت شهرداری اهواز نیز در این نشست گفت: اجرای برنامه جامع جمع‌آوری پسماند توسط خودروهای سرپوشیده و رفت و روب مکانیزه خیابان‌های اهواز تا مهر ماه امسال انجام می‌گیرد. محمدسعید گلابکش‌زاده نسبت به جمع‌آوری زباله توسط شرکت‌نفت، سپاه، پادگان‌ها و راه‌آهن اعتراض کرد و گفت: این ارگان‌ها بدون هماهنگی با شهرداری و بعضا در جاهایی که مجاز نیستند، زباله‌ها را تخلیه می‌کنند. وی سرانه زباله در اهواز را ۹۵۰ گرم برای هر نفر و هزینه دفع آن را ۲۵ تومان برای هر کیلوگرم اعلام کرد.

بر اساس این گزارش مطالعات پسماند در خوزستان از اواخر سال ۸۶ در قالب هفت منطقه دزفول، اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دشت‌ آزادگان، مسجدسلیمان و ایذه آغاز شد و هر منطقه در این طرح با دو یا سه شهرستان و مرکزیت یک شهرداری نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرد.

اجرای طرح مطالعات پسماند با توجه به ریختن زباله توسط شهرداری‌ها در مکان‌هایی که برای شهرها مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند و همچنین رعایت‌ نکردن فاصله مناسب محل جمع‌آوری زباله با شهرها ضروری است.

زمان لازم برای اتمام مطالعات، تامین اعتبار و اجرای این طرح تا سال ۹۰ پیش‌بینی شده و با اجرای این طرح، تفکیک زباله از مبدا، انتقال صنعتی و بهداشتی و استفاده از زباله به صورت کود میسر و مساله زیست محیطی بزرگی در استان حل می‌شود.