دنیای اقتصاد - ساری- سمیه ابوالحسنی: معاون اجرایی نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه از بهره‌برداری از این طرح طی سال آینده خبر داد. مهدی غلامی در دیدار خبرنگاران از این طرح ادامه داد: نیروگاه سیاه بیشه دارای ۴ واحد ۲۵۰ مگاواتی است که یک هزار و ۶۰ مگاوات برق پاک را برای شبکه سراسری به همراه دارد. وی گفت: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده این نیروگاه می‌باشد که تاکنون یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساخت این نیروگاه هزینه شده است.

سید‌رضا حسینی، کارشناس نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه نیز گفت: با توجه به پتانسیل منطقه و به دلیل اینکه منطقه سیاه بیشه از خاک رس برخوردار نیست، نیروگاه سیاه بیشه به صورت سنگریزه‌ای اجرا شده است.

وی ادامه داد: توجیه اقتصادی یکی از دلایل اجرای نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه محسوب می‌شود.

کارشناس نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه تصریح کرد: سد سیاه بیشه برق مازاد موجود در شبکه را مصرف و آب را به قسمت بالادست سد انتقال می‌دهد و در ساعات پیک برق به کشور برق‌رسانی می‌کند. وی با بیان اینکه این نیروگاه نخستین پروژه تلمبه‌ای ذخیره‌ای در کل کشور است، اظهار کرد: این نیروگاه اولین سد از نوع سنگریزه‌ای و بزرگ‌ترین پروژه ملی در مازندران محسوب می‌شود.

کارشناس نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه گفت: پیشرفت ساختمانی نیروگاه سیاه بیشه در حال حاضر ۱۰۰ درصد است. حسینی افزود: در پیشرفت تجهیزاتی اولین واحد نیروگاه سیاه بیشه قبل از سال جدید وارد مدار می‌شود و مابقی آن انتهای نیمه سال آینده وارد مدار خواهد شد.