دنیای اقتصاد - بندرعباس: فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی و ۱۶ بندر چندمنظوره مردمی با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار هرمزگان و هیات همراه به بهره‌برداری رسید. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، رییس جمهور در این مراسم گفت: این طرح عظیم هدیه ارزشمند متخصصان توانمند کشور به ملت ایران و ملت‌های منطقه است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد افزود: با بهره‌برداری از طرح عظیم توسعه بندر شهید رجایی ظرفیت این بندر به ۶ میلیون کانتینر افزایش می‌یابد.

وی اظهار امیدواری کرد این بندر بزرگ تجاری که از قابلیت پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های اقیانوس پیما برخوردار است بتواند موجبات توسعه هر چه بیشتر مراودات مردم منطقه و جهان را فراهم آورد.

رییس جمهور ساخت این طرح عظیم با طراحی پیشرفته و کار دقیق و پیچیده را حاصل مهارت و توانایی متخصصان ایرانی دانست و گفت: با ساخت این اسکله‌ها سالیان طولانی می‌توان از ظرفیت آن برای صادرات، ترانزیت و واردات کشور استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: اجرای این طرح با نگاه کوتاه مدت و میان مدت، از سال ۱۳۸۳ در ۲ فاز آغاز شد که با اجرای فاز ۱ آن ۲ پست اسکله مجموعا به طول ۸۵۰ متر و آبخور حدود ۱۷ متر، برای پهلو دهی به کشتی‌های نسل هفتم با ظرفیت ۱۵ هزار TEU ایجاد و زمینی به وسعت ۶۷ هکتار احیا و به محوطه‌های عملیاتی این بندر اضافه شد.

سید عطاا... صدر افزود: فاز اول طرح توسعه در اسفند ماه ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از آن امکان پهلودهی به بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری جهان و دستیابی به ظرفیتی معادل ۳.۳میلیون TEU فراهم شد.

وی تصریح کرد: با افتتاح فاز اول طرح توسعه و ورود بزرگ‌ترین کشتی کانتینری جهان با ظرفیتی بالغ بر ۱۴ هزار TEU در تیر ماه ۱۳۸۸ به بندر شهید رجایی نام این بندر در بین ۲۰ بندر بزرگ جهان که توانایی پذیرش چنین کشتی‌هایی را دارند، قرار گرفت.

صدر افزود: به منظور رسیدن به بندر کانونی بلافاصله و همزمان با بهره‌برداری از فاز یک طرح توسعه، عملیات اجرایی فاز ۲ با استفاده از طراحی و توان متخصصان داخلی کشورمان آغاز و برای دستیابی به ظرفیتی معادل ۶میلیونTEU کار ساخت یکی از مجهز‌ترین و مدرن‌ترین ترمینال‌های کانتینری دنیا با ۷ پست اسکله جدید جمعا به طول ۲۰۲۰ متر در موقعیت‌های یال شرقی و غربی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی آبخور این اسکله‌ها را ۱۶ متر عنوان و اظهار کرد: این اسکله‌ها برای پهلو دهی به کشتی‌های سوپر پاناماکس یا نسل هفتم طراحی شده و در پس کرانه این اسکله‌ها ۸۰ هکتار اراضی احیا و به محوطه‌های عملیاتی این بندر افزوده شده است. وی اعتبار فاز اول و دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی را ۷۵۰ میلیون دلار اعلام و خاطر نشان کرد: تکنولوژی طراحی و ساخت این اسکله‌ها در گذشته در انحصار شرکت‌های خارجی بود و برای اولین بار است که چنین پروژه عظیمی به دست متخصصان داخلی ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد.

صدر گفت: در فاز یک بیش از ۱۳۰ میلیون و در فاز دوم ۵/۷ میلیون متر مکعب لایروبی صورت گرفته است که در نوع خود بی‌نظیر است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: با بهره‌برداری از فاز ۱ و ۲ طرح توسعه، ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی در دولت نهم ودهم به ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. صدر در ادامه افزود: در حال حاضر مجتمع بندری شهید رجایی سهم ۵۰ درصدی کل صادرات و واردات کشور را بر عهده دارد و با این افزایش ظرفیت زمان تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری کاهش چشمگیری خواهد یافت.