دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: ۹۰ درصد سکونتگاه‌های مردم در معرض بلایای طبیعی قرار دارد که از این میزان ۷۰ درصد در معرض خطر وقوع زلزله است. مهدی هاشمی در بیرجند افزود: این به آن معنا است که باید در ساخت‌وسازهای جدید استانداردهای لازم را هم از حیث به کار بردن مصالح و هم از لحاظ نقشه فنی و مهندسی، رعایت کنیم.

وی گفت: هر چند در طول دولت نهم و دهم اقدامات ارزشمندی در حوزه عمرانی صورت گرفته که به یمن وجود مهندسان عمران است، اما واقعیت تلخ آن است که با یک مشکل اساسی در سطح کشور مواجه هستیم و آن ضعف در زمینه شهرسازی و معماری است. هاشمی با اشاره به اینکه باید این مشکل را با کمک مهندسان کشور برطرف کنیم، گفت: به همین خاطر است که میزان صدور مجوز برای تجدید ساخت و ساز در کشور ما بیش از دیگر کشورها است. وی در ادامه بر ضرورت تحقق نمادهای شهرها و استان‌ها تاکید کرد و گفت: به عنوان مدعی‌العموم از مسوولان حوزه شهری می‌خواهیم نسبت به طراحی نشانه‌ها، نمادهای شهرها و استان‌ها اقدام عاجل کنند.

استاندارخراسان جنوبی نیز در دیدار با رییس سازمان نظام مهندسی کشور و اعضای نظام مهندسی استان در بیرجند سازمان نظام مهندسی را یکی از سازمان های اثرگذار در زمینه توسعه استان دانست و تصریح کرد: نگاه مهندسی در تمامی زمینه‌ها به ویژه ساخت و سازها باید مورد توجه قرار گیرد و این یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری ما در استان است.

قهرمان رشید افزود: تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی در چارچوب «نظام مهندسی»، ضمن آنکه از هدر رفت سرمایه‌ها جلوگیری می‌کند، تضمین‌کننده سلامت اقدامات در تمامی عرصه‌ها است. وی با اشاره به عمر کوتاه استان خراسان جنوبی و برخورداری از قدمت فرهنگی و تاریخی این خطه گفت: با این حال کارشناسان عمرانی در این استان نوپا در زمان ساخت و سازها به دو مولفه مهم «فنی‌سازی» و «معماری سنتی»، توجه ویژه‌ای داشته باشند.