دنیای اقتصاد-کرمانشاه-الهام اکبری: در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه از کارگران و کارفرمایان، نمایندگان کارگران و کارفرمایان در مراجع حل اختلاف، بسیجیان کارگر و شوراهای اسلامی و انجمن‌های صنفی کارگری نمونه استان کرمانشاه تجلیل شد. آیت‌الله علما، نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف، گفت: با بهره گیری از این پتانسیل‌ها می‌توانیم زمینه‌های شکوفایی هر چه بیشتر استان را فراهم کنیم.

وی انجام فعالیت‌های تولیدی را به منظور اشتغالزایی مهم ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه امروزه تعداد کمی از افراد تمایل به انجام فعالیت‌های تولیدی دارند.

در این مراسم رییس هیات مدیره مجتمع صنعتی جهان فولاد کرمانشاه نیز که خود یکی از برگزیدگان این مراسم بود گفت: برای تحقق شعار حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی، بانک‌ها نیز باید همکاری بیشتری کنند.

مهندس جهانبخش شکری گفت: امسال سال سختی برای تولیدکنندگان کشور بود و به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته به هدفی که برای حمایت از این بخش طرح‌ریزی شده بود به طور کامل دسترسی پیدا نکردیم.

وی کمبود مواد اولیه را مهم‌ترین مشکل فعلی واحدهای تولیدی دانست و ادامه داد: کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه خود که عمدتا از خارج کشور وارد می‌شوند با مشکل مواجهند.

به گفته این تولیدکننده، باید به سمتی پیش برویم که محصولات خام نظیر نفت و مواد معدنی را از کشور خارج نکنیم و با استفاده از آنها واحدهای تولیدی جدید ایجاد کنیم. مهندس شکری تنها راه خودکفایی را استفاده از مواد خام داخلی برای افزایش تولید در کشور و همچنین رونق صادرات دانست و افزود: تحریم‌ها را می‌توان نعمتی برای خودکفایی کشور به حساب آورد. وی تصریح کرد: با وجود این شرایط برخی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی با تلاش شبانه روزی، روی پای خود ایستاده‌اند و فعالیت می‌کنند.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه برخی از واحدهای تولیدی نیز به تعطیلی کشیده شده‌اند، یادآوری کرد: سیاست‌گذاری بانک‌ها نیز بر شرایط فعلی بی‌تاثیر نیست. شکری افزود: واحدهای تولیدی در شرایط فعلی نیاز به سرمایه در گردش دارند و این در حالی است که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وثیقه‌های سنگین طلب می‌کنند که تامین آن از عهده واحدهای تولیدی خارج است. بهره‌های بالای بانکی نیز از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: بهره‌های ۱۸ تا ۲۰ درصدی کمرشکن است و با این شرایط واحدهای تولیدی توانایی پرداخت آن را ندارند.