نیروگاه سیکل ترکیبی نکا (بخش بخار) با ظرفیت ۴۳۵مگاوات با حضور پرویز فتاح، وزیر نیرو پنجشنبه گذشته به بهره‌برداری رسید. به گزارش «ایرنا»، وزارت نیرو اعلام کرده است که بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی نکا در اجرای سیاست‌های صنعت برق کشور به منظور استفاده بهینه از منابع، به خصوص سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولید انجام می‌شود.

طرح ۲۲واحد بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که بخش گاز آنها قبلا اجرا شده است در برنامه توسعه تولید برق کشور قرار دارد و نیروگاه سیکل ترکیبی نکا به عنوان اولین واحد بخش بخار به بهره‌برداری رسیده است.

این گزارش می‌‌افزاید: قدرت اسمی این نیروگاه ۴۳۵مگاوات است که شامل دو واحد گازی هر یک به ظرفیت ۵/۱۳۷مگاوات و یک واحد بخاری به ظرفیت ۱۶۰مگاوات است.

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران در مراسم افتتاح این طرح گفت: افزایش سطح ولتاژ برق در منطقه، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه، توسعه کشاورزی، تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور و کمک به افزایش پایداری شبکه، افزایش ظرفیت تولیدی برق و ایجاد زمینه‌های اشتغال در منطقه از اهداف این طرح است.

محمد بهزاد، استفاده ‌بهینه از انرژی سوخت مصرفی، بالابردن بازدهی ‌نیروگاه، کمک به سالم‌سازی محیط‌زیست، ساخت داخل کردن تجهیزات نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شامل توربین، ژنراتور، بویلرو برج خنک کن، استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را از دیگر اهداف این طرح دانست. وی هزینه‌اجرایی این طرح را حدود یک‌هزار و ۶۰۵میلیارد ریال اعلام کرد.

همچنین در مراسم دیگری با حضور وزیر نیرو در مازندران، کلنگ‌ ساخت نخستین نیروگاه گازی ۵۵۴ مگاواتی خصوصی غرب مازندران در شهرستان نوشهر به زمین زده شد.

وزیر نیرو در این مراسم، نیروگاه غرب مازندران را یکی‌ از مدرن‌ترین واحدهای نیروگاهی جهان دانست و گفت: این نیروگاه به روش سیکل ترکیبی ساخته می‌شود.

پرویز فتاح افزود: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی ساخته می‌شود و از مصوبات استانی هیات دولت در مازندران بوده است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم کار مملکت انجام شود، چاره‌ای جز انجام امور با سرعت بالا و ضربتی نداریم. وزیر نیرو یادآور شد: برای توسعه و پیشرفت کشور ایران اسلامی باید نهضت کار را سرلوحه قرار دهیم.

فتاح خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه پنج‌هزار و ۵۰۰مگاوات برق وارد مدار می‌شود. محمد هاشمی، مدیر عامل برق استان مازندران نیز گفت: با ساخت این نیروگاه، افت ولتاژ برق در مناطق غرب مازندران برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: همزمان با این نیروگاه، باید ساخت ۱۲پست و ۳۰۰کیلومتر شبکه توزیع نیز در دستور کار قرار گیرد.

به گفته هاشمی در سال جاری برای ساخت این نیروگاه یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد و پیش‌بینی می‌شود این اعتبار در سال آینده به دوهزار میلیارد ریال افزایش یابد. این نیروگاه با صرف سه‌هزار و ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار در زمینی به مساحت ۲۰هکتار ساخته می‌شود.

واحد اول این نیروگاه در سال ۸۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

براساس این گزارش، افزایش ظرفیت تولیدی برق و ایجاد زمینه‌های اشتغال در منطقه، تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق و کمک به افزایش پایداری شبکه و بهبود ولتاژ، تشویق، حمایت و جذب سرمایه‌گذاری غیردولتی در بخش نیروگاهی، پاسخ به نیاز روزافزون مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی، استفاده از حداکثر توان مهندسی‌داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه‌ها، افزایش روحیه خودباوری بااتکا به توانمندی‌های مدیریتی، فنی و مهندسی و اجرایی در داخل کشور از اهداف این طرح اعلام شد.

براساس این گزارش، همچنین قطعه اول طرح کانال انتقال آب چالوس به دشت هراز آمل با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسوولان استانی و محلی به بهره‌برداری رسید.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان مازندران در این مراسم گفت: برای ساخت قطعه اول این طرح به طول ۱۲کیلومتر ۱۸۰میلیارد ریال هزینه شد.

عزیز‌ا... واحد گفت: با بهره‌برداری از قطعه اول این طرح ۷۸۰هکتار زمین‌های کشاورزی پایین دست تامین شده است.

وی اظهار کرد: این طرح در مجموع ۱۰۷کیلومتر و شش قطعه است که دو کیلومتر آن تونل و اعتبار کل آن نیز هزار و ۸۰۰میلیارد ریال برآورد شده است.