راه‌اندازی نخستین نیروگاه بادی بخش خصوصی در سیستان و بلوچستان
مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: نخستین نیروگاه بادی بخش خصوصی کشور همزمان با هفته دولت، سال‌ آینده در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی خواهد شد.

عکس: حمید جانی‌پور
مدیرعامل شرکت فراگامان با اعلام این مطلب گفت‌: این نیروگاه بادی با ظرفیت 10 مگاوات و با سرمایه‌گذاری بیش از 200میلیارد ریالی بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود.
فریدون قربانیان افزود: دو نیروگاه بادی دیگر نیز در دو فاز ۵۰۰ مگاواتی در آینده ساخته خواهد شد.
وی با بیان این که نیروگاه 10 مگاواتی به 15 توربین بادی نیازمند است، گفت: توربین‌ها نیز برای نخستین بار در خاورمیانه توسط یک شرکت ایرانی ساخته می‌شود.
وی با اشاره به تامین رایگان ماده اولیه نیروگاه‌های بادی گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری بالا در نیروگاه‌های بادی به نیروی انسانی کمی نیاز است.
وی فراگامان را نخستین شرکت فعال سهامی عام در رابطه با انرژی‌های تجدیدپذیر، خصوصا توربین‌های بادی دانست و اظهار کرد: سرمایه ساخت نیروگاه 10 مگاواتی از طریق پذیره نویسی تامین و دو نیروگاه 500 مگاواتی نیز از طریق مشارکت‌های بانکی و مردمی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
رییس پیگیری‌های ویژه استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه با اشاره به مقطعی و پایان پذیر بودن انرژی‌های فسیلی و نفت و گاز گفت: اکنون که برای نخستین بار بخش خصوصی در زمینه استفاده از انرژی‌های نو فعال شده است، دولت نیز به استفاده و حمایت از انرژی‌های نو ترغیب شده است.
کریم عباسپور افزود: اگر اکنون به مبحث انرژی‌های نو نپردازیم، دو سال آینده در مشهد با کمبود برق مواجه خواهیم شد.
وی اشغال اندک اراضی، کاهش سرمایه و زمان را از مزایای ساخت نیروگاه‌های بادی دانست و گفت: نیروگاه‌های بادی از ابتدای نصب، وارد شبکه برق رسانی می‌شود و درآمدزایی دارد.
وی اظهار کرد: محصول برق تولیدی بخش‌خصوصی، مطمئنا از طریق دولت خریداری می‌شود.
وی اضافه کرد: با حمایت دولت از فعالان تولید برق از انرژی‌های نو، امکان صادرات برق به افغانستان نیز فراهم خواهد شد.
وی همچنین به کریدور بادی بینالود اشاره کرد و گفت: حداقل انرژی تولیدی این واحد، اکنون 12هزار مگاوات است که تا 40هزار مگاوات قابل افزایش است.