1570میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل خراسان رضوی

مشهد- خبرنگار دنیای اقتصاد: هزار و ۵۷۰میلیارد ریال برای اشتغال‌زایی۵ هزار و ۷۲نفر در صنعت حمل‌ونقل استان خراسان رضوی سرمایه‌گذاری می‌شود. مدیر کل حمل‌ونقل پایانه‌های خراسان رضوی، با اعلام این مطلب گفت: این میزان سرمایه‌گذاری شامل تسهیلات بانکی و سهم متقاضی است که در صورت اختصاص کامل، از محل آن ۲هزار و ۳۰۷دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین و سبک و فرسوده نوسازی می‌شود.

مهدی حسینی افزود: موافقت اصولی ساخت ۵۲ مجتمع خدماتی رفاهی بین جاده‌ای صادر شده است که ۷مجمتع از این تعداد ساخته شده، ۱۱ مجتمع در حال ساخت و ۳۴مجتمع نیز در حال تهیه نقشه و زمین است.

وی با بیان اینکه فاز اول طرح جامع پایانه دوغارون به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: میانگین عمر ناوگان مسافربری سواری استان ۵سال، اتوبوس ۱۰سال و نیم و کامیون ۲۱ سال است؛ ضمن اینکه کامیون‌هایی با عمر بالای ۴۰سال نیز هنوز فعالند.

وی تعداد زیاد وسایل حمل‌ بار، آماده کردن کارخانه‌های تولید خودروهای سنگین و محدودیت واردات را از علل کندی نوسازی ناوگان باربری دانست و گفت: نرخ کرایه حمل‌ کالا در سال‌جاری حدود ۱۰ تا ۱۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، البته در برخی مسیرهای خارج از استان این رقم بسیار بیشتر است.

وی گفت: مصوبه دولت در خصوص بیمه رانندگان اجرایی شده است و یک سوم هزینه بیمه رانندگان را دولت پرداخت می‌کند.

وی از اجرایی نشدن طرح فروش بلیت اتوبوس از طریق وب‌‌کیوسک‌ها به دلیل همکاری نکردن شهرداری خبر داد و گفت: شهرداری اجازه نصب وب‌کیوسک‌ها را نداد و موجب توقف طرح شد.

وی همچنین از اجرای طرح نظارت تصویری ترافیک جاده‌ایی در خراسان رضوی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این طرح با هماهنگی و همکاری مخابرات به مرحله اجرا در می‌آید.

به گفته وی در این طرح، تصاویر ترافیکی مسیر مشهد به تربت حیدریه با نصب ۸دوربین به مشهد منتقل خواهد شد. حسینی افزود: هم اکنون با نصب ۲دوربین این کار به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

این مقام مسوول وجود ۵۰۰ شرکت حمل‌ونقل کالا و مسافر، ۲۴هزار دستگاه انواع وسیله نقلیه و ۳۵هزار راننده فعال را از قابلیت‌های صنعت حمل‌ونقل خراسان رضوی دانست و گفت: بیش از ۹۰درصد کالاها و مسافران استان از طریق ناوگان جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند.