ارومیه- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: دومین همایش کشوری تغذیه درختان سیب با رعایت استانداردهای زیست محیطی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی در ارومیه برگزار شد. در این همایش یک روزه کارشناسانی از کشورهای مصر، ترکیه، اردن و استادان دانشگاه‌های داخلی، دانشجویان و باغداران استان‌های سیب خیز کشور شرکت داشتند.

معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، در این همایش گفت: با میزان تولید سالانه ۷۵۰هزار تن، این استان رتبه نخست تولید سیب درختی کشور را دارا است.

امین آقایی، مصرف سرانه سیب در مناطق شهری کشور را ۳۰کیلوگرم و در مناطق روستایی را ۱۰کیلوگرم دانست و گفت: سرانه مصرف سیب در جهان ۸۰‌کیلوگرم است که با فرهنگ‌سازی و آشنا کردن مردم با فواید این محصول می‌توان مصرف سرانه داخلی را به میانگین جهانی رساند.

وی افزود: به منظور آشنایی باغداران با روش‌های جدید دنیا درخصوص تغذیه درختان سیب،‌‌ ۱۳۰نفر از کارشناسان باغبانی به مدت شش ماه در باغات آذربایجان غربی حضور می‌یابند.

مسوول جمعیت متخصصین حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی، نیز در این همایش، تربیت نیروی انسانی ماهر در امر تغذیه گیاهی، آشنایی با شیوه‌های روز دنیا درخصوص تغذیه باغات، ارائه فرمول‌های تخصصی تغذیه درختان سیب بر اساس علم فیزیولوژی گیاهی، کنترل حشرات مکنده، کنترل استرس‌های درونی و محیطی گیاه و رفع بلاتکلیفی باغداران در ارتباط با تغذیه درخت را از اهداف برگزاری این همایش دانست.