نیمی از صنایع در شهرک‌های صنعتی مازندران نیمه تعطیل هستند

ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران با اشاره به وجود ۳۵ شهرک و ناحیه صنعتی در شهرهای این استان گفت: متاسفانه تنها ۵۰درصد واحدها و شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری کامل رسیده‌اند. مرتضی هاشم‌پوردر جمع خبرنگاران افزود: تعداد شهرک‌ها در واقع ۲۵ مجموعه بوده که طی۲ سال اخیر با واگذاری ۱۰ شهرک صنعتی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی به شهرک‌های صنعتی، تعداد آنها به ۳۵ عدد رسید.

وی با بیان اینکه ۵۰درصد واحدهای این شهرک‌ها یا مستقر نشده‌اند یا نیمه‌تعطیل هستند و یا از رکود نسبی رنج می‌برند، افزود: برای شناسایی این واحدها کمیته‌ای در شرکت شهرک‌های صنعتی استان تشکیل شده تا با ایجاد ابزارهای لازم، مشکلات این واحدها با کارشناسی لازم پیگیری شود.

وی یکی از مشکلات اساسی واحدهای صنعتی غیرفعال را مشکلات اقتصادی اعلام کرد و گفت: اکنون با کمک‌های فنی و اعتباری همکاری با بانک صنعت و معدن و کشاورزی در ارائه تسهیلات، تشکیل خوشه‌های صنعتی و صندوق ضمانت درصدد کمک به همه واحدهای صنعتی و به‌خصوص واحدهای نیمه فعال و غیرفعال هستیم.

هاشم‌پور ایجاد و اداره شهرک‌های صنعتی، توسعه صنایع کوچک و جذب سرمایه‌های سرگردان را از اهداف شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی مازندران و محدودیت‌هایی که در ایجاد صنایع بزرگ وجود دارد، بیش از ۹۰درصد صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی مازندران، صنایع کوچک هستند.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها فرصتی به سرمایه‌گذاران خواهد داد تا با استفاده از پتانسیل موجود، فعالیت خود را به سمت صنایع تبدیلی و کشاورزی سوق دهند.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی از واحدهای همجوار خود بی‌خبرند،‌ در حالی که مواد زائد یک کارخانه می‌تواند مواداولیه واحدهای دیگر باشد، ایجاد خوشه‌های صنعتی را مهم برشمرد و از انعقاد قرارداد دو خوشه صنعتی ادوات کشاورزی جویبار و مصنوعات چوبی بابل خبر داد.

وی یادآور شد: اجرای این طرح‌ها سبب تعامل میان واحدهای صنعتی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

وی درباره واحدهای تولیدی که آمادگی دریافت وام و تسهیلات را دارند، ولی امکان وثیقه یا تضمین را ندارند، گفت: بحث صندوق ضمانت واحدهای تولیدی این مشکل را حل کرده، به عنوان نمونه اگر تولیدکننده‌ای درخواست ۵۰۰میلیون تومان را داشته باشد و محل طرح آن ۳۰۰میلیون تومان ارزش داشته باشد، ۲۰۰میلیون تومان مابقی را صندوق ضمانت متقبل می‌شود.

هاشم‌پور در پاسخ به این پرسش که ۵۰درصد واحد‌هایی که در شهرک‌های صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند، به دلیل ارزش افزوده زمین‌های این شهرک وارد این بخش از فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند، گفت: کسانی که از شهرک‌ زمین دریافت کرده‌اند، هرگز از ارزش افزوده منتفع نخواهند شد و هرگونه تغییر و تحولی در این قسمت باید با اراده شرکت شهرک‌های صنعتی اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، افزود: افرادی که به صورت دستی و غیرقانونی اقدام به فروش واحدها می‌کنند در هنگام دریافت تسهیلات بانکی و همچنین توسعه واحد مربوطه با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد.

وی همچنین در خصوص استفاده واحدهای صنعتی، از برخی کارگران با دستمزد بسیار پایین و به طور موقت گفت: نظری در خصوص استفاده از کارگران ارزان‌قیمت و تاثیرات آن بر صنعت استان ندارم، اما کارگران متخصص و آموزش دیده که توانمندی بیشتری دارند باید حقوق بیشتری دریافت کنند.

وی در خصوص موازی‌کاری‌هایی که نسبت به تولید یک نوع کالا در شهرک‌های صنعتی صورت می‌گیرد و باعث از بین بردن بازار واحدهای مشابه می‌شود نیز گفت: با تشکیل کنسرسیومی در این واحدها می‌توان بازار مصرف هریک از این واحدها را مشخص کرد، هرچند کیفیت و مدیریت تولید این موازی‌کاری‌ها را نیز کاهش می‌دهد. وی در ادامه از بدهکاری ۵۰میلیارد ریالی واحدهای صنعتی استان به شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران خبر داد و گفت: کمیته‌ای برای وصول این مطالبات از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران آخرین بودجه عمرانی اختصاص یافته به این شرکت در سال‌جاری را بیش از ۱۲میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این مقدار ۷میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان از طریق بودجه ملی و بیش از یک میلیارد تومان از بودجه نواحی و مابقی آن از بودجه استانی تامین می‌شود.

هاشم‌پور خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران این توانایی را دارد که معادل اعتبار ذکر شده در خصوص توسعه صنعتی استان، بودجه در اختیار صنعتگران قرار دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های مازندران در پایان گفت: زمین‌های شهرک‌های صنعتی نواحی گلوگاه، رستمکلای قائم‌شهر، بابلسر و رامسر تحت تملک قرار گرفته و ساخت شهرک‌ها، بلوارسازی و تصفیه فاضلاب از جمله برنامه‌های مهم این شرکت در سال‌جاری خواهد بود. وی گفت: شناسایی ظرفیت‌‌های خالی واحدهای صنعتی با اجرای تولید بدون کارخانه از دیگر برنامه‌هایی است که در سال‌‌جاری اجرایی خواهیم کرد.