اصفهان - خبرنگاردنیای اقتصاد: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: براساس نظرات کارشناسان به دنبال خشکسالی زاینده‌رود تخلفات رانندگان اصفهانی افزایش و آستانه تحمل آنها کاهش یافته است. ‌

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، مصطفی نوریان با اشاره به تاثیرات محیطی در شیوه رانندگی رانندگان وسایل نقلیه اظهار کرد: براساس نظرات کارشناسان و روانشناسان خشک شدن زاینده‌رود، تغییرات آب و هوایی شهر و حذف چشم‌اندازهای آرام‌بخش زاینده‌رود از زندگی روزانه شهروندان موجب اختلال در وضعیت روحی و روانی افراد و کاهش آستانه تحمل بین رانندگان شده است.

وی افزایش رفتارهای غیرطبیعی و برخوردهای غیرمنطقی در رانندگی و همچنین افزایش تخلفات سرعتی و عبور از چراغ قرمز را از تاثیرات تغییرات محیطی در شهر اصفهان دانست و افزود: استفاده از کولر در ترافیک‌های پرحجم عامل افزایش سوخت خودروها است و موجب تولید بیشتر گاز سمی دی‌اکسید‌کربن می‌شود و علاوه بر بیماری‌های جسمی موجب کاهش سطح هوشیاری رانندگان و خستگی زودرس آنان شده که تبعات آن افزایش آگاهانه و ناآگاهانه تخلفات رانندگی و ناهنجاری‌های اجتماعی است.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از دیگر تاثیرات خشکی زاینده‌رود بر ترافیک را تغییرات نمودارهای مد یا الگوی استفاده از وسایل نقلیه مختلف عنوان و اظهار کرد: در زمان پرآبی زاینده‌رود ‌درصد بیشتری از مردم سفرهای شهری و کوتاه خود را با دوچرخه، پیاده‌روی و وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام می‌دادند، اما اکنون به علت عوامل مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی، سفرها به سمت استفاده از خودروهای شخصی سوق یافته است. وی از دیگر تغییرات ایجاد شده در مباحث ترافیکی شهر را جابه‌جایی نقاط جذب سفر از حاشیه زاینده‌رود و تاثیرات ترافیکی بر دیگر نقاط شبکه معابر شهری عنوان و تصریح کرد: مناطقی همچون پارک کوهستانی صفه از نقاط جذب‌کننده سفرهای شهروندان شده و در روزهای تعطیل به دلیل محدودیت مکان پارک خودرو با بی‌نظمی در پارک حاشیه‌ای و تخلفات پارک دوبله در سطح بزرگراه‌های اقارب پرست و شهدای صفه مواجه هستیم.

نوریان هزینه افزایش تخلفات رانندگی در سطح شهر را چشمگیر دانست و اظهار امیدواری کرد با جاری شدن زاینده‌رود نشاط و شادابی به شهر و مردم اصفهان برگردد و شرایط ایجاد شده بهبود یابد.