کاغذ روسی بازار ایران را فرا‌گرفت

بزرگ‌ترین تولیدکننده کاغذ در مازندران از دامپینگ در واردات کاغذ می‌گوید ساری - نظیفه رستمی: شورای اسلامی کار و نماینده کارگران صنایع چوب و کاغذ مازندران از برخی روزنامه‌های دولتی که به جای استفاده از کاغذ تولید داخل، از کاغذ وارداتی استفاده می‌کنند انتقاد کرد.

این شورا با اشاره به واردات بی‌رویه کاغذ از روسیه از مقامات دولت خواست نسبت به تعرفه واردات کاغذ تجدیدنظر کنند.

شورای اسلامی کار صنایع چوب و کاغذ مازندران روند مصرف کاغذ خارجی در داخل کشور را خلاف مصوبه حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرد.

توضیح این شورا درباره روند واردات و تولید داخلی کاغذ را در زیر بخوانید:

صنایع چوب و کاغذ مازندران با هدف احیای جنگل‌های شمال کشور و ایجاد بیش از دوهزار شغل مستقیم و بیش از ۵۰۰۰ شغل غیرمستقیم و همچنین جلوگیری از خروج بیش از ۱۵۰میلیون دلار از کشور، قادر است ۷۰درصد از کاغذ روزنامه کشور را تامین کند.

با توجه به تاکید دولت در حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای خارجی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود متاسفانه هنوز هم مسوولان ذی‌ربط اقدامات لازم را انجام نداده و هر روز ما شاهد ورود کالاهای تولید خارج به داخل کشور هستیم که تاثیر منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

لازم به ذکر است که اکثریت روزنامه‌های پر تیراژ دولتی به‌رغم تایید دولت در استفاده از کاغذ تولید داخل به دلایل مختلف و بهانه‌های گوناگون اقدام به خرید از شرکت چوب و کاغذ نمی‌کنند.

واردات بی‌رویه کاغذ خارجی تهدیدی است علیه تولید داخل، به این دلیل که واردات براساس نیاز واقعی کشور محاسبه نمی‌شود.

به علت کاهش مصرف در سطح جهان و عدم تقاضا برای کاغذ روزنامه، کارخانجات روسی که پیش از این فروش کاغذ روزنامه به ایران را سهمیه‌بندی کرده بودند، حالا با وضعیت به وجود آمده بازار ایران را حیاط خلوت تولیدات خود قرار داده و با بهره جستن از وضعیت موجود با دامپینگ قیمتی و ظرفیتی در ایران، علاوه بر بیرون راندن کلیه رقبای خارجی از بازار کشور، تنها تولید‌کننده کاغذ روزنامه در ایران را به دلیل اعمال سیاست‌های ناصحیح تعرفه‌ای در معرض توقف تولید قرار داده‌اند که متاسفانه هیچ یک از مسوولان در این رابطه پاسخگو نیستند.

با پایان بحران اقتصادی و بازگشت به شرایط عادی در اروپا و کشورهای آسیای جنوب شرقی به طور حتم تولید‌کنندگان کاغذ روسی مجددا بازار این کشورها را که بسیار بزرگ‌تر از ایران است، نشانه خواهند رفت و از بازار ایران خارج خواهند شد. حال با توجه به اینکه این اتفاق تضمینی برای ادامه تولید کاغذ روزنامه در تنها تولیدکننده آن یعنی صنایع چوب و کاغذ مازندران ایجاد نخواهد کرد، این شرکت نیز استراتژی تغییر در نوع تولیدات را مدتی است که آغاز کرده است.

تا قبل از بحران اقتصادی و رکود بازار، قیمت هر کیلو کاغذ روسی ۱۱هزار ریال بود‌، در حالی که صنایع چوب و کاغذ مازندران، کاغذ خود را به کمتر از ۸هزار ریال به فروش می‌رساند، اما با شروع بحران خریداران بدون در نظر گرفتن گذشته و آینده‌نگری لازم متاسفانه ادامه همکاری با این شرکت را از دستور کار خود خارج کردند.

حال باید پرسید آیا کاهش قیمت کاغذ روزنامه وارداتی در اثر برنامه‌ریزی صحیح تجار است یا اثر بحران جهانی بر قیمت کاغذ و دامپینگ شرکت‌های روس.

و آیا این تحول است یا نابود ساختن صنعت داخلی؟