نخل‌داران خوزستانی یارانه می‌گیرند

- صادرات کالاهای غیرنفتی از خوزستان به عراق ۴ برابر رشد کرده است

- شهرک صنعتی مشترک بین ایران و عراق در نقطه صفر مرزی ساخته می‌شود

اهواز - کیوانه گرجی: خسارت خرمای بی‌کیفیت در استان خوزستان به نخل‌داران این استان پرداخت خواهد شد.

سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی این استان با اعلام این خبر در خصوص بیمه نخل‌داران با تاکید بر لزوم تسریع در ارزیابی میزان خسارت کشاورزان خسارت دیده گفت: باید این موضوع به کشاورزان انتقال داده شود که گرچه به دلیل خشکسالی و گردوغبار کیفیت پایین محصول خرما منجر به کاهش قیمت آن شده است، اما مابه‌التفاوت این قیمت در قالب بیمه کاهش کیفیت محصول، به آنها پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به زمان‌بندی انجام شده برای وصول وام کارگاه‌های خشکبار و خرما، این کارگاه‌ها باید پول خرمای خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کنند؛ چراکه نخل‌داران خود به علت خشکسالی و گرد و غبار بیشترین آسیب را دیده اند و نباید بیش از این

متضرر شوند.

استاندار خوزستان در ادامه به صادرات کالاهای غیرنفتی از استان خوزستان به عراق اشاره کرد و گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی از خوزستان به عراق طی ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ برابر رشد کرده است.

وی با اعلام این مطلب که کارگروه توسعه صادرات از دو سال پیش کار خود را آغاز کرده و امروز اثرش را در توسعه صادرات استان شاهد هستیم و با اشاره به تاثیر و تلاش‌های همه جانبه راه و ترابری، پایانه‌ها، منطقه آزاد اروند، فرمانداران و همچنین اتاق‌های بازرگانی با تجار و تولیدکنندگان استان در افزایش صادرات از خوزستان اظهار کرد: به شرطی که اعضای کارگروه این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند، مرزهای شلمچه و چزابه به رقم قابل‌توجهی در صادرات کشور رسیده که اگر این اتفاق بیفتد نقش مهمی در اشتغال پایدار و تولید و توسعه استان خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به جهش قابل‌توجه صادرات صنایع‌دستی از استان نیز گفت: بخش صنایع‌دستی از سال گذشته تاکنون روند رو به رشدی در صادرات پیدا کرده و به آنچه که خواست استان بود، دست پیدا کردیم.

حجازی افزود: هرچند که صادرات محصولات صنایع‌دستی رقم بالایی نیست، ولی با اشتغالی که به خصوص در روستاها در پی داشته و همچنین با حداقل سرمایه‌گذاری و حداکثر بهره‌وری، صادرات آن به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است، از این رو مساله درآمدزایی از طریق صادرات صنایع‌دستی باید به ویژه در روستاهای مرزی با جدیت دنبال شود؛ چراکه در معیشت مردم آن مناطق تاثیر بسزایی دارد.

وی همچنین توصیه کرد: سازمان صنایع و معادن و نیز جهاد کشاورزی استان بر تقویت رابطه بین تولید‌کننده و صادر‌کننده تلاش کنند تا واحدهای تولیدی استان بتوانند به سهولت به امر تجارت بپردازند.

وی در خصوص دریافت مشوق‌های صادراتی هم گفت: این موضوعات باید به صورت یکپارچه در مرکز پیگیری شود؛ چراکه هر وزارتخانه‌ای ممکن است تنها بخش مربوط به خود را دنبال کند که این موضوع به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند و باید چاره‌اندیشی شود.

استاندار خوزستان همچنین با تاکید بر تکمیل زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات استان، اذعان کرد: لازم است توسط سازمان بازرگانی یک برنامه زمان‌بندی برای صادرات و موانع پیش روی آن تدوین شود تا بر اساس این برنامه تصمیم‌گیری کنیم که برای برداشت موانع چه آنها که در استان قابل‌حل است و چه آن دسته از مشکلات که باید در مرکز پیگیری شود باید چه اقداماتی صورت بگیرد.

در ادامه این نشست، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز گفت: در سال گذشته تولید خرمای استان ۱۶۰‌هزار تن بود که امسال با توجه به تداوم گردوغبار و خشکسالی این میزان به ۱۱۰‌هزار هکتار رسیده است.

سید مجید موسوی با بیان اینکه علاوه بر کاهش کمیت در تولید خرما، کاهش کیفیت نیز داشته‌ایم، افزود: البته کاهش کیفیت محصول خرما تنها در برخی نقاط استان مانند بخش انتهایی جزیره آبادان، خرمشهر و شادگان بوده و در بقیه نقاط، خرما از کیفیت خوبی برخوردار بوده است.

وی همچنین افزود: نباید پایین بودن کیفیت خرمای خوزستان را به کل استان تعمیم داد؛ چراکه این موضوع روی صادرات این محصول اثر می‌گذارد.

موسوی در ادامه با بیان اینکه با توجه به کاهش کیفیت خرما در خوزستان، برخی خرما را با قیمت پایین‌تر از نخل‌داران می‌خرند، تصریح کرد: در زمان معاون اول وقت رییس‌جمهور، بر اساس خرید توافقی خرما، دو قیمت را به شورای اقتصاد پیشنهاد دادیم که هنوز مصوب و به استان‌ها اعلام نشده است و تا زمانی که این قیمت توسط شورای اقتصاد اعلام نشود، باید بر اساس قیمت‌های سال گذشته خرما از کشاورزان خریداری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قیمت تضمینی باید اساس و پایه قیمت توافقی خرما باشد که ما این کار را هر ساله بر اساس توافق با اتحادیه خشکبار و خرما انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان نیز در این نشست در خصوص ساخت یک شهرک صنعتی در نقطه صفر مرزی گفت: این شهرک به طور مشترک بین ایران و عراق ساخته می‌شود.

سعید تابش افزود: در حال حاضر مطالعات مکان یابی شهرک را آغاز کردیم. همچنین برای استقرار نمایشگاه در منطقه مورد نظر نیز ۸ هکتار اختصاص داده شده که در دو فاز ۴ هکتاری به پیمانکار تحویل داده می‌شود.