مشهد - زهره الوندی: شهردار مشهد گفت: ۷۰‌درصد اقتصاد این کلانشهر به خدمات گردشگری متکی است.

محمد پژمان در نشست مشترک فرمانداران، بخشداران و شهرداران استان خراسان رضوی با استانداران جدید و قدیم این استان با اشاره به ورود سالانه ۲۰میلیون زائر خارجی و داخلی به مشهد اظهار کرد: براساس مطالعات آمایشی صورت گرفته، زائر و گردشگری نخستین موضوع در اقتصاد استان است.

وی با اشاره به اتکای ۷۰‌درصدی اقتصاد مشهد به خدمات گردشگری گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی مهمانان حضرت رضا (ع) را مهیا کنیم. وی همچنین با اشاره به رقم بالای حاشیه‌نشینی در مشهد افزود: مشهد بیشترین حاشیه‌نشین کشور را دارد که این امر سبب ایجاد ناهنجاری‌ها، مسکن‌های غیرمقاوم و مراکز ملتهب شده است.

پژمان ادامه داد: بیشترین احیای بافت‌های فرسوده در دست اقدام در کشور را در شهر مشهد شاهد هستیم، اما تنگناهایی را در این زمینه داریم.

پژمان با اشاره به اوضاع نابسامان مدیریت شهری نیز گفت: در حقیقت موضوع شهرها و مدیریت آن در کشور به‌ طور شایسته پرداخته نشده و نمی‌شود.

شهردار مشهد ادامه داد: دولت باید کار ویژه‌ای را در این راستا انجام دهد؛ چرا که ۷۰‌درصد جمعیت کشور در شهرها مستقرند. از این رو شهرها و به ‌ویژه کلان‌شهرها پاشنه آشیل کشور هستند و بیشترین فعالیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز در اماکن آن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداران صف اول در خدمت‌رسانی به مردم هستند، ادامه داد: توانمندی شهرداری‌ها آبروی کشور است و بالعکس.

وی با اشاره به مدیریت‌ها و سلیقه‌های متفاوت در مدیریت شهری ادامه داد: در هیچ جای دنیا مراکز مختلف و ناهماهنگ در امر مدیریت شهری نداریم که نه تنها با یکدیگر تعامل ندارند که در کار یکدیگر دخالت می‌کنند.

شهردار مشهد همچنین خواستار توجه ویژه استاندار جدید این استان به حمل‌ونقل درون شهری و ایجاد مدیریت واحد شهری شد و گفت: کمک به ایجاد مدیریت واحد شهری سبب افزایش راندمان و کاهش خسارت شهری می‌شود.

پژمان با ابراز امیدواری از اینکه استاندار جدید خراسان بتواند با نشاط در خراسان رضوی تحولات جدی را آغاز کند، بیان کرد: موضوع شهرها و مدیریت شهری به صورت شایسته و بایسته توجه نشده، بنابراین ضروری است که دولت در این خصوص اقدامات ویژه‌ای را انجام دهد. وی توجه به حمل‌ونقل درون شهری و تحقق مدیریت واحد شهری را از دغدغه‌های شهر مشهد ذکر کرد و خواستار توجه دکتر صلاحی به معضل حاشیه‌نشینی شهر مشهد شد.