مشهد - زهره الوندی: وزیر بازرگانی گفت: متاسفانه در حوزه واردات تشکلی نداریم که مسوولیت واردات و ضرر و زیان‌هایی را که در پی دارد به عهده بگیرد.

دکتر مهدی غضنفری در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد با اشاره به این که فرهنگ‌سازی مناسبی در زمینه واردات صورت نگرفته گفت: وزارت بازرگانی به دنبال گرفتن مالیات از واردکنندگان نیست، بلکه به فکر سر و سامان دادن به وضعیت موجود واردات است.

وی با بیان اینکه حوزه واردات باید ضابطه مدیریتی داشته باشد، تصریح کرد: صادرات باید کمک‌کننده به صنعت، تولید، نیازهای مردم و کاملا هدایت شده باشد.

وی با تاکید براینکه وارداتی که اکنون صورت می‌گیرد به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند وباید جلوی آن گرفته شود، گفت: اکنون که وارد‌کننده چارچوب را رعایت نمی‌کند ما باید نظارت کنیم و این امر در جهت اهداف استراتژی نظام باید صورت بگیرد.غضنفری ساماندهی حوزه واردات را از جمله وظایف اتاق‌های بازرگانی عنوان کرد و گفت: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند با راه‌اندازی (تشکل واردات) در حوزه واردات مسوول و پاسخگو باشند.وی با اشاره به اینکه وارد‌کننده باید منافع خود را به منافع ملی گره بزند اظهار کرد: به نهادهایی نیاز داریم که به واردات نظم و جهت بدهد و آن را هدایت کند و واردات موثر را از واردات غیرموثر تشخیص بدهد.رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در ادامه با اشاره به این که روزمره‌گی‌های حاکم بر صندلی وزارت بازرگانی نباید مساله جهش صادراتی را تحت‌شعاع قرار دهد، گفت: دوره وزارت سپری می‌شود اما کارهای تاسیسی و بنیادی خواهد ماند. دکتر محمد نهاوندیان افزود: باید همه امور تصمیم گیری را در تجارت و توزیع کشور در جهتی هدایت کنیم که صادرات کشور رشد پیدا کند و پنجره ارتباط با اقتصاد جهانی باز بماند.

وی ادامه داد: باید سیاست ارزی، پولی، مالی و مالیاتی ما به محور استراتژی تولید محور شکل بگیرد، یعنی رابطه ما با دنیا بیشتر مبنی بر فروش باشد تا خرید و این مهم را نه با تحمیل‌های نفتی بلکه با توان صادراتی حاصل کنیم.

وی افزود: در اصل۴۴ قانون اساسی در بخش دولتی و تعاون وزرای زیادی حضور دارند، اما بخش خصوصی فاقد وزیر فعال اقتصادی است.وی با بیان اینکه به نوع جدیدی از حکمرانی اقتصادی در کشور نیاز داریم، افزود: می‌خواهیم نوع مناسبات و کیفیت بیان دولت با فعالان اقتصادی تغییر یابد.او ادامه داد: علاوه بر بحث تشکل‌ها که نیاز به کار جدی و اصولی با همدلی اتاق بازرگانی و وزارت بازرگانی دارد، بازرگانی کشور بدون تاکید بر تولید به جایی نمی‌رسد و تولید بدون سیاست بازرگانی موفق نخواهد شد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد نیز در ادامه این دیدار گفت: در خراسان به‌رغم همه مشکلات با رشد ۲۰‌درصدی صادرات در شش ماه اول سال مواجه بوده‌ایم.

غلامحسین شافعی افزود: نقش خراسان‌رضوی در ترانزیت مسافر و بار بی‌بدیل است و ایجاد زیرساخت‌ها برای ترمینال تجاری هوایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۵۰ پرواز بین‌المللی در فرودگاه‌های استان انجام می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به نقش فعال استان در زمینه ترانزیت بار و مسافر به آسیای میانه و افغانستان این رقم در فرودگاه استان افزایش خواهد یافت.