مبادله 8/1‌میلیون تن کالا از گمرک سرخس

گروه استان‌ها - مدیرکل گمرک سرخس از مبادله یک‌میلیون و ۸۴۹‌هزار تن کالا در نیمه نخست امسال از طریق اداره کل گمرک سرخس مبادله شد.

حبیب‌الله دارایی با اعلام این مطلب گفت: از این میزان، بیشترین سهم مربوط به ترانزیت خارجی ورودی به میزان ۵۶۲‌هزار و ۳۶ تن و به ارزش ۹‌هزارو ۴۳۳‌میلیارد‌ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۲۲‌درصد و از نظر وزن ۵‌درصد رشد داشته است. وی این کالاها را عمدتا شامل انواع مواد سوختی، پنبه، شمش آلومینیوم و کود اوره عنوان کرد.

مدیر کل گمرک سرخس در ادامه ترانزیت داخلی کالا را نیز در این مدت به میزان ۳۸۹‌هزارو ۹۲۵ تن و به ارزش ۲‌هزار و ۸۶۱‌میلیارد‌ریال دانست که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۷۰‌درصد و از نظر ارزش ۷۱‌درصد رشد نشان می‌دهد. وی گفت: این کالاها شامل انواع کنجاله و خوراک دام، گندم و سبوس گندم، ورق آهن، کاتد مس و آسبت بوده است.

وی افزود: در این مدت ۲۲۰‌هزار و ۹۷ تن و به ارزش ۷۹۹‌میلیارد‌ریال کالا نیز به صورت واردات قطعی به کشور وارد شده که عمده آن شامل پنبه، نخ پنبه‌ای، الیاف اکرولیک، روغن پایه، آهن قراضه کک نفتی، جو دامی، خوراک دام، ابریشم خام، پیله ابریشم و کائولن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۴‌درصد رشد و از نظر ارزش ۳۸‌درصد کاهش داشته است.

دارایی با بیان اینکه در همین مدت ۱۷۸‌هزار و ۷۶۳ تن کالا در قالب ترانزیت خارجی خروجی از گمرک سرخس خارج شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۵‌درصد کاهش داشته است، گفت: این کالاها عمدتا شامل انواع خودروهای سواری، انواع لوازم یدکی خودرو، پوشاک، پارچه و پوشاک، انواع لوازم خانگی و صوتی و تصویری، ماشین‌آلات صنعتی، لوازم بهداشتی، آرایشی و لوازم ساختمانی بوده است.

مدیرکل گمرک سرخس ورود موقت را نیز از طریق گمرک سرخس بالغ بر ۹۲‌هزار و ۶۴۳ تن و به ارزش‌هزار و ۳۵۵‌میلیارد‌ریال اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب از نظر وزن و ارزش ۴۰ و ۵۳‌درصد کاهش داشته است.

این کالاها شامل گاز مایع و کامیون‌های خارجی بوده است.

وی در ادامه به صادرات از این گمرک نیز اشاره کرد و گفت: صادرات از طریق گمرک سرخس در این مدت بالغ بر ۷۱‌هزار و ۹۶۷ تن و به ارزش ۱۶۱‌میلیارد‌ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۷۳۹‌درصد و از نظر ارزش ۱۸۲‌درصد رشد داشته است. وی عمده کالاهای صادر شده را شامل سیمان و کلینگر سیمان، مواد غذایی، فرش و موکت، مصنوعات پلاستیکی و لوازم خانگی عنوان کرد.

دارایی اضافه کرد: صادرات سایر گمرک‌ها که از طریق گمرک سرخس خارج شده نیز به میزان ۳۸۱‌هزارو ۶۵۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن دارای ۴۹‌درصد رشد بوده است. بر اساس این گزارش، میزان کالاهای مبادله شده از گمرک سرخس در ۶ ماه اول سال جاری توسط ۱۲‌هزار و ۵۶۸ دستگاه کامیون و ۲۴‌هزار و ۳۳۴ دستگاه واگن جابجا شده است.

تعداد مسافران ورودی نیز در این مدت ۴‌هزار و ۵۵۱ نفر و تعداد مسافران خروجی ۴‌هزار و ۲۰ نفر بوده است. بر اساس این گزارش، درآمد گمرک سرخس در این مدت ۶۱‌میلیارد‌ریال گزارش شده است که به خزانه دولت واریز شده و این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵‌درصد رشد داشته است.