رشد 68‌درصدی صادرات کالا از خراسان رضوی

زعفران با ۲۰ تن صادرات به ارزش ۵۵‌میلیون‌دلار اولین کالای صادراتی استان بوده است

مشهد - زهره الوندی: به منظور تسهیل صادرات از خراسان رضوی تفاهم‌نامه‌ای میان اداره کل گمرکات و اداره کل استاندارد استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی امضا شد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در جلسه کمیسیون تخصصی صادرات استان درباره نتایج این تفاهم‌نامه گفت: سازمان‌های مختلفی در امر صادرات دخیل هستند و هرگونه عدم هماهنگی بین این سازمان‌ها باعث کاهش صادرات استان می‌شود.

مهندس غلامحسین شافعی افزود: در

تفاهم نامه‌ای که بین سازمان گمرک و اداره کل استاندارد استان امضا شد، برخی از اختیارات اداره استاندارد به گمرک تفویض شد، تا بدین وسیله موازی‌کاری‌ها در صادرات کاهش یابد. اجرای این تفاهم نامه تاثیرات شگرفی روی صادرات استان می‌گذارد و باعث افزایش صادرات خراسان رضوی می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، اداره کل استاندارد موظف به ارائه فهرست کالاهای مشمول استاندارد به گمرک و اعلام تسهیلات چندگانه سازمان برای صادرات و اطلاع رسانی در رابطه با آزمایشگاه‌های همکار معتبر سازمان و ارائه فهرست معرف وارداتی و کمک به ایجاد نشان‌های صادراتی و اعلام فهرست واحدهای تولیدی که محصولاتشان دارای پروانه معتبر کاربرد علامت استاندارد است، شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اداره کل گمرکات استان براساس این تفاهم نامه موظف به ارائه فهرست اولویت دار کالاهای مربوط به تعیین ماهیت کالا و معرفی گمرکات تخصصی و اعلام آمار کالاهای صادراتی مربوط به تعیین ماهیت کالا و ایجاد تسهیلات برای ترخیص کالاهای حدوسط و مواد اولیه واحدهای تولیدی و ارائه فهرست انبارهای اختصاصی طرف قرارداد گمرگ و معرفی بازرگانان عمده از تسهیلات سازمان شد.

شافعی با اشاره به کاهش صادرات خراسان رضوی به کشور‌های آسیای میانه تصریح کرد: در این رابطه کمیسیون تخصصی صادرات باید کارگروهی تشکیل دهد تا این موضع را بررسی و به ارائه راهکار‌های مناسبی برای حل این

مشکل بپردازد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درباره توسعه صادرات صنایع دستی بیان کرد: خراسان رضوی دارای ظرفیت بالایی برای توسعه صادرات صنایع دستی است.

مدیرکل گمرک خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: صادرات استان خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون ۷۸۸‌هزار تن به ارزش ۶۱۹‌میلیون‌دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸‌درصد از نظر وزنی و ۱۶‌درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

مسعود عاطفی افزود: زعفران با ۲۰ تن صادرات به ارزش ۵۵‌میلیون‌دلار اولین کالای صادراتی استان بوده و بعد از آن سیمان با ارزش ۵۳ ‌میلیون‌دلار بیشترین صادرات را از استان داشته است.

وی تصریح کرد: بیشترین صادرات استان در این مدت به کشورهای افغانستان و امارات و اسپانیا بوده است. ضمن اینکه نسبت به سال گذشته میزان صادرات استان به کشورهای آسیای میانه کاهش داشته است.

منوچهر سلطانی، دبیر کمیسیون تخصصی صادرات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر عدم ترخیص به موقع کامیون‌های استان از سوی گمرک ترکمنستان به یکی از مشکلات صادر‌کنندگان تبدیل شده است، از این رو باید مقامات وزارت خارجه با رایزنی با مقامات ترکمنستان هر چه زودتر‌درصدد حل این مشکل برآیند.

وی افزود: به زودی صادرات مرکبات نیز از استان به کشورهای آسیای میانه آغاز می‌شود که در صورت حل نشدن مشکل کامیون‌ها ممکن است صادرکنندگان ما به علت ترخیص دیر هنگام کامیون‌ها دچار زیان‌های زیادی شوند.