مشهد - زهره الوندی: طرح بنگاه‌های زودبازده اشتغالزا در خراسان رضوی قفل شده است.

نماینده مردم کلات و مشهد در دومین نشست مجمع نمایندگان خراسان رضوی با مدیران و استاندار این استان با اشاره به شکست این طرح افزود: این طرح چین، هند، مالزی و کره را از بحران بیکاری نجات داد، اما وقتی به ایران و خراسان رسید، قفل شد.

دکتر امیر حسین قاضی‌زاده با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری کلان می‌توانست ثمرات بهتری داشته باشد، گفت: اداره کار می‌گوید ۶۰‌درصد این بودجه در مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت اما ما تنها شاهد یک اشتغال زودگذر بودیم.

وی با تاکید به ۵۵‌درصد انحراف در این سرمایه‌گذاری کلان گفت: ما در مشهد تنها شاهد افزایش قیمت‌زمین و توسعه زمین‌خواری و سود کاذب عده‌ای بنگاه‌دار بودیم.

قاضی‌زاده با اشاره به واردات بی‌رویه و قوانین جدید دولت در این خصوص اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۲۰‌میلیارد‌دلار کالای قاچاق وارد کشور ما بشود که با این وضعیت مطمئنا وضع تولیدات داخلی و کارخانجات اسفناک خواهد شد.

وی همچنین آمایش صنعتی برای مشهد را ظلم به شهروندان و آب و خاک این شهر دانست و گفت: با توجه به حضور ۶۵‌درصد مردم استان در مشهد و نرخ مهاجرت ۲/۵‌درصدی برای مشهد و حضور سالانه ۲۰‌میلیون زائر در این شهر باید دشت مشهد برای برخی صنایع ممنوعه اعلام شود.

وی با تاکید براینکه ظرفیت تولید در دشت مشهد پر شده است، گفت: تولید در دشت فرو رفته و بحرانی مشهد تنها مشکلات زیست‌محیطی را تشدید و کاهش کیفیت تولیدات را در پی دارد.

وی در ادامه به بحران انرژی در استان اشاره کرد و گفت: پالایشگاه گاز خانگیران تنها برای مصارف خانگی در استان کافی است و بهتر است برای بخش صنعت به دنبال انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشید و برق باشیم.

واردات دام از افغانستان را قانونمند کنیم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه به بحث واردات دام اشاره کرد و گفت: بهتر است که واردات دام از افغانستان به ایران قانونی و تحت نظارت انجام شود تا جلوی قاچاق دام‌های آلوده گرفته شود.

قاضی‌زاده با بیان اینکه دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود به بیماری‌هایی مثل تب برفکی و تب کریمه کنگو مبتلا هستند، گفت: مابه‌التفاوت قیمت دام ‌زنده ایران و افغانستان باعث این قاچاق شده است.

وی همچنین به غیرصنعتی شدن دامپروری‌های دام‌های سبک اشاره کرد و گفت: غیرصنعتی شدن دامپروری‌های دام سبک باعث تشدید مسائل زیست محیطی و از بین بردن مراتع و نوسان شدید در قیمت گوشت قرمز شده است.

وی در خصوص روند کند کشت گلخانه‌ای در استان نیز گفت: با توجه به بحران آب در استان بهتر است که مدل‌های جدید جایگزین کشت‌های سنتی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه در پاسخ به مشکلاتی که این نماینده مشهد درباره دام مطرح کرد، گفت: برای واردات قانونمند دام از افغانستان آمادگی داریم و بخش خصوصی در این زمینه می‌تواند وارد کار شود.

دکتر اسماعیل نیا در خصوص غیرصنعتی شدن دامداری‌های سبک نیز افزود: متاسفانه سه و نیم برابر مراتع چرای دام در استان داریم که برای این مشکل طرح‌هایی مثل واردات علوفه و پروار‌بندی را در دست اجرا داریم.

وی مشکل آب و اعتبارات را نیز از جمله دلایل روند کند کشت‌های گلخانه‌ای در استان عنوان کرد.

در ادامه جلسه خباز، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خراسان را یک‌کمربند مس در برگرفته، اما هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با تاکید براینکه دولت باید این معادن را آنالیز و بررسی کند، گفت: باید صنایع تبدیلی را در استان رشد دهیم.

توجه به مزیت‌های منطقه‌ای

استاندار خراسان رضوی در ادامه این جلسه بر لزوم توسعه متوازن و توجه به مزیت‌های منطقه‌ای برای ایجاد صنایع و جذب سرمایه بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این مزیت‌ها تاکیدکرد.

محمود صلاحی، به گوشه‌ای از مسائل استان در حوزه آب، برق، صنایع و کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی مشهد و خراسان رضوی حاشیه‌نشینی در اطراف مشهد مقدس است که رفع این مساله با توسعه متوازن محقق می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز برگزاری جلسات مشترک میان مدیران و مسوولان استان با نمایندگان را موجب تبادل اطلاعات و بیان مسائل پیش روی مناطق مختلف استان و شناخت راهکارهای موثر در رفع آنها دانست.