زورآزمایی در بزرگراه پاکدشت - تهران

دنیای اقتصاد - پاکدشت: بیش از ۱۲ سال است که مردم، مسوولان و به خصوص صنعتگران شهرستان پاکدشت منتظر اتصال جاده شهید بابایی به بزگراه امام رضا(ع) هستند و بارها در این زمینه جلسه و کارگروه تشکیل شده است. با وجود آنکه این طرح حتی جزو مصوبات هیات دولت نیز بوده است، اما هر بار تا یک قدمی اجرا پیش رفته و متوقف شده است.

بر اساس این گزارش، محور امام رضا(ع) تنها راه ارتباطی به شرق کشور است و همین باعث شده جزو پرحادثه‌ترین و پرترافیک‌ترین جاده‌های کشور باشد و این مساله بیشتر از هر کس دیگر صنعتگران شهرک‌های مستقر در شهرستان پاکدشت را می‌آزارد؛ چرا که اکثر آنها از پایتخت راهی این شهرستان می‌شوند.

مسیر مورد نظر مسوولان پاکدشت برای اتصال اتوبان شهید بابایی به جاده امام رضا(ع) همان جاده اختصاصی صنایع نظامی پارچین است که طول آن ۸ کیلومتر می‌باشد و در مسیرش پارک خجیر منطقه حفاظت شده محیط‌زیست، تاسیسات پارچین و سد ماملو قرار دارد.

اول بار در سال ۱۳۷۷ بود که در کمیته انتقال صنایع آلاینده تهران موضوع ترمیم و آسفالت جاده خاکی حد فاصل پارچین و شهرستان پاکدشت که مورد تقاضای فرمانداری پاکدشت بود به تصویب رسید و مقررشد هزینه آماده‌سازی جاده از محل خودیاری صاحبان صنایع و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران تامین شود.

مجری این طرح نیز فرمانداری پاکدشت شد، اما هنوز نیمی از این جاده ۸ کیلومتری آماده‌سازی نشده بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست دستور توقف عملیات آن را صادر کرد و طرح عملا تعطیل شد. این تعطیلی بیش از سه سال به طول انجامید تا این که در سال ۸۰ با ارسال طومار صاحبان صنایع به معاون رییس‌جمهور وقت، وی نامه‌ای به سرپرست وزارت راه ترابری نوشت و براساس پی نوشت ریاست‌جمهور آن زمان، خواستار تعریض و آسفالت این جاده ۸ کیلومتری شد که باز هم به علت مخالفت سازمان محیط‌زیست این نامه بدون ‌هیچ اقدامی بایگانی شد. در واقع سازمان محیط‌زیست برخلاف دستور ریاست‌جمهوری راه اتصال جاده بابایی به بزرگراه امام رضا(ع) را بست، این در حالی است که هزینه عملیات روی ۴ کیلومتر از جاده، پیش از بسته شدن از طریق کمک‌های صاحبان صنایع و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و بودجه بیت‌المال عملا از بین رفت.

بوروکراسی اداری و نامه‌نگاری میان مسوولان شهرستان پاکدشت و بی‌نتیجه بودن بیشتر آنها از سال ۸۱ تا۸۵ همچنان ادامه داشت تا این که اولین سفر ریاست‌جمهوری به شهرستان پاکدشت محقق شد و طبق پیشنهاد مقامات شهرستان اتصال اتوبان شهید بابایی به جاده امام رضا(ع) از مسیر اختصاصی پارچین جزو مصوبات سفر قرارگرفت و به اداره کل راه ترابری استان تهران ابلاغ شد. جالب آنکه این بار حتی پیمانکار جاده نیز تعیین شد و تجهیز کارگاه صورت گرفت. برآورد اولیه بودجه طرح ۷ میلیارد تومان بود. در شرایطی که همه در حال کشیدن نفس به راحتی بودند و طرح فرسایشی اتصال جاده شهید بابایی به پاکدشت داشت عاقبت به خیر می‌شد، باز هم موانع دیگری بر سر راه پیدا شد. آذر ماه سال ۸۶ مسوولان خوش و خرم کلنگ این جاده را بر زمین زدند، اما چند روز بیشتر از این کلنگ‌زنی نگذشته که مخالفان طرح با برچیدن کارگاه طومار پروژه را در هم پیچیدند. علت مخالفتشان موانع اجرایی فراوان در مسیر مورد نظر از جمله استغراق بخشی از جاده پس از آبگیری سد ماملو، وجود تاسیسات نظامی پارچین در میانه مسیر و عبور جاده از زیستگاه حساس پارک ملی خجیراست.

برای حل این مشکلات گزینه دومی مطرح شد یعنی مسیر جدیدی شناسایی شد که مورد توافق اداره کل راه و ترابری استان قرارگرفت. این مسیر قسمتی از طرح جاده کمربندی بزرگ تهران که منطقه شریف‌آباد به جاده تهران - رودهن را وصل می‌کند بود که به جای طرح متوقف شده در دستور کار قرارگرفت، اما اکنون با گذشت بیش از یک سال از این موضوع و مطرح شدن گزینه دوم، موضوع همچنان مسکوت باقی مانده است. در حالی که با اجرایی شدن این طرح نه تنها مشکل تک محور بودن جاده دسترسی استان تهران به شرق ایران رفع می‌شود بلکه مشکل صاحبان صنایع مستقر در شهر تهران نیر حل می‌شود. به نظر می‌رسد اصرار مسوولان بر عبور از جاده‌ای که در مسیر آن صنایع نظامی پارچین و زیستگاه‌های طبیعی قرار دارد برگره‌های اجرایی این طرح می‌افزاید. شاید بهتر باشد برای حل این مشکل روی گزینه دوم تامل بیشتری کرد. باید میان هدردادن زمان به امید اتصال جاده بابایی به پاکدشت که ثابت شده اجرایی شدن آن را باید در جایی فراتر از دولت جست‌وجو کرد و انتخاب گزینه دوم یعنی مسیر شریف‌آباد و جاده تهران - رودهن یکی را برگزید.

تا نظر کارشناسان چه باشد و صبوری آنها چقدر!