دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: مدیر اجتماعی شهرداری مشهد گفت: وظیفه شهرداری تنها جمع‌آوری متکدیان و آماده‌سازی مکان موقت برای تعیین تکلیف آنان است و وظیفه ساماندهی و نگهداری متکدیان بر دوش فرمانداری است.

محمدعلی چمی‌گو به اجرای همزمان این سه وظیفه یاد شده اشاره کرد و افزود: از آنجایی که در مشهد روال بر این بوده که عمده کارها به تنهایی بر دوش شهرداری باشد، در این مورد نیز شهرداری هر سه وظیفه جمع‌آوری، ساماندهی و نگهداری را انجام داده و روزانه ۲۰ تا ۳۰ متکدی را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند. وی در خصوص تقسیم‌بندی و نحوه نگهداری متکدیان جمع‌آوری شده اظهار کرد: بخشی از این متکدیان که معلول هستند، باید تحویل بهزیستی شوند، بخشی دیگر به بهداشت و عده‌ای هم که متکدیان شهرستانی هستند، به شهرستان اعزام می‌شوند. همچنین نوجوانان و کودکان متکدی تحویل خانواده می‌شوند.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت‌های همگانی شهرداری مشهد با بیان اینکه ۸۵ درصد متکدیان معتاد هستند، خاطرنشان کرد: درصدی از این متکدیان را نوجوانان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند و عمده این نوجوانان سر چهارراه اقدام به دست‌فروشی می‌کنند و شهرداری مسوول جمع‌آوری و نگهداری این گروه از متکدیان نیست و طبق قانون این امر وظیفه بهزیستی است؛ اما به دلیل کوتاهی بهزیستی در انجام کار خود، این شهرداری است که اقدام به جمع‌آوری این گروه نیز می‌کند. چمی‌گو به مصوبه شورای عالی اداری کشور اشاره کرد و افزود: در این مصوبه وظیفه شهرداری علاوه بر موارد ذکر شده، ایجاد یک مجتمع برای اسکان موقت متکدیان و تحویل آن به فرمانداری بوده که فرمانداری به دلیل محدودیت‌های مالی از تحویل این مجتمع سرباز می‌زند.

وی بودجه جمع‌آوری متکدیان را که فرمانداری در اختیار شهرداری قرار می‌دهد، تنها کفاف ۱۰ درصد تمام هزینه‌های خانه سبز دانسته و تصریح کرد: اگر مصوبه شورای شهر مشهد در خصوص تامین بودجه مورد نیاز برای جمع‌آوری متکدیان نبود، شاهد وضع رقت‌باری بودیم که البته هیچ کسی هم مسوولیتی در قبال آن نمی‌پذیرفت.

وی توریستی بودن شهر مشهد را دلیلی بر افزایش تعداد متکدیان و حتی کارتن خواب‌ها در شهر دانست.