آتش در حلقه حفار مردان ایرانی

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: دو هفته از آغاز آتش سوزی در چاه ۲۴ نفت شهر سپری می‌شود و با وجود آنکه چاه ۲۴ همچنان در آتش می‌سوزد، کار مهار آتش وارد مراحل تازه‌ای شده است. دود سیاه رنگی از شعله‌های بلند آتش برفراز منطقه گسترش یافته و تلاشگران عرصه نفت همچنان به فعالیت برای کاهش شدت آتش و مهار آن ادامه می‌دهند؛ آتشی که از بامداد شنبه هشتم خرداد هنگام عملیات حفاری به دلیل نشت گاز و فوران نفت زبانه کشید و دکل حفاری و تجهیزات سرچاهی را به کلی ذوب کرد، موجب شد ۳ نفر از کارکنان شرکت حفاری شمال جان باخته و ۱۲ نفر دیگر مجروح شوند.

به منظور مهار این چاه که در حین عملیات حفاری در عمق ۵۵۵ متری با نشت و خروج گاز و نفت از داخل و اطراف چاه، دچار حادثه شد، اقدامات فنی از جانب شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت حفاری شمال و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب زیر نظر ستاد شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است، این در حالی است که تلاش شبانه‌روزی برای مهار آتش چاه ۲۴ نفت شهر وارد مرحله تازه‌ای شده است.

پس از آنکه سه روز پس از حادثه، ساخت استخر ۶۰ میلیون لیتری برای مهار آتش آغاز شد، امیدها برای مهار آتش افزایش یافت. ساخت استخر در مدت زمان کوتاهی انجام شد و از روز ۱۷ خرداد، آبگیری استخرها هم آغاز شده است، اما شواهد حاکی از آن است که مهار آتش به راحتی امکان‌پذیر نیست.

در این شرایط مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: آبگیری بخش چشمگیری از دو استخر ذخیره‌سازی آب مورد نیاز مهار آتش در مجاورت چاه شماره ۲۴ انجام و سد خاکی برای جلوگیری از توسعه نشت نفت ایجاد شده است. وی با اشاره به فعالیت‌های شبانه‌روزی و تمام وقت گروه مهار آتش چاه ۲۴ نفت شهر تصریح کرد: گروه مهار آتش چاه ۲۴ نفت شهر، پاک‌سازی اطراف چاه از وسایل و قطعات دکل سوخته را در دست انجام دارند و شرکت نفت مناطق مرکزی، اقدام‌های لازم برای پشتیبانی از گروه مهار آتش چاه ۲۴ نفت شهر را انجام داده است. به گفته فکور، به منظور مهار چاه شماره ۲۴ نفت شهر، حفاری دو حلقه چاه انحرافی در مجاورت این چاه در برنامه حفاری قرار دارد و هم‌اکنون با نظر ستاد مرکزی ساخت و آماده‌سازی دو سلر در دست اجرا است.

وی یادآور شد: نخستین محوطه چاه (سلر) در ۲۸ خرداد و دومین سلر در اول تیر ماه برای برپایی دکل‌های حفاری آماده می‌شوند.

برپایی دو دکل برای مهار چاه

فکور با بیان این که شرکت نفت مناطق مرکزی دو دکل حفاری تحت اجاره خود را به حفاری انحرافی در مجاورت نفت‌شهر اختصاص داده است، توضیح داد: هم‌اکنون یکی از این دکل‌ها که در مالکیت شرکت حفاری شمال است به منطقه منتقل شده است و دکل دوم نیز به زودی به منطقه می‌رسد.

پاک‌سازی میدان از مین

فکور با بیان این که کار کردن در میدان‌های نفتی آلوده به مین بسیار خطرناک است، افزود: به همین دلیل نگرانی‌ها بیش از این که در باره نشت گاز و انفجار باشد، در باره این مساله است، بر همین اساس از ورود افراد متفرقه به منطقه جلوگیری می‌شود. وی افزود: هم‌اکنون دو گروه کارآزموده برای خنثی کردن مین و مواد منفجره (از طرف حراست شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در محدوده مهار آتش چاه ۲۴ نفت‌شهر در حال انجام عملیات پاک‌سازی است.

حمله مستقیم به آتش

بر اساس این تلاش شبانه‌روزی نیروهای مهارگر در منطقه عملیاتی نفت شهر با تجهیز و فراهم کردن امکانات ویژه ادامه می‌یابد.

مهارگران آتش هم‌اکنون، با نصب و آماده‌سازی سیستم‌های آتی واگن، پمپ‌های فشار قوی آب و لوله‌های انتقال دهنده درصدد حمله مستقیم به آتش هستند.

در این رابطه مهندس حیدر بهمنی، مدیر گروه تیم عملیات مهار و کنترل فوران چاه شماره ۲۴ نفت شهر اظهار کرد: با انجام این بخش از عملیات مهار به زودی دو دستگاه حفاری نیز برای حفر ۲ حلقه چاه جهت دار در منطقه مستقر و عملیات حفاری آغاز خواهد شد.

وی توضیح داد: با انجام عملیات ساخت و آبگیری استخر، بخش زیادی از مشکلات برای خنک‌سازی تجهیزات و تیم عملیاتی برطرف شده و مهار گران با تلاش و از خودگذشتگی موفق شدند قسمتی از تجهیزات به جا مانده از دستگاه حفاری ۱۱۸ را از محل خارج و به بیرون از منطقه آتش انتقال دهند.

مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه با اشاره به شرایط سخت منطقه که مخلوطی از آتش، گرد و غبار و گرمای شدید است، گفت: برای مهار آتش، گام‌های اولیه را با قدرت برداشتیم و دو استخر بزرگ آب ساخته شد و کاری که در شرایط معمول سه ماه به طول می‌انجامید در ۱۰ تا ۱۲ روز انجام دادیم.

وی به پیچیدگی‌های این حادثه اشاره کرد و گفت: اتفاق نادری که در این حادثه قابل ذکر به نظر می‌رسد این است که در عمق ۶۱۲ متری در لایه نفتی گچساران حادثه رخ داده و مکان‌ها و منافذ فوران نفت و خروج گاز پراکنده است؛ به طوری‌که تا شعاع ۵۰ متر، فوران‌های زیادی وجود دارد. از سوی دیگر برداشتن ضایعات حاصل از سوختن دستگاه‌های حفاری روی چاه، با توجه به شرایط سخت هوایی و غلظت بالای نفت دشوار است. در حقیقت، خروجی‌های زیادی که برای خروج نفت و گاز وجود دارد، کار را دچار مشکل می‌کند.