رشد 27 درصدی پرداخت تسهیلات سرمایه‌گذاری

دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: استاندار خراسان جنوبی گفت: بانک‌های این استان ۲ هزار و۳۱۴ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح‌های اقتصادی، صنعتی زودبازده پرداخت کرده‌اند. قهرمان رشید در نشستی خبری با بیان اینکه تسهیلات اعطایی ۲۷ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: این میزان بیانگر رشد سرمایه‌گذاری در استان است.

وی همچنین یادآورشد: منابع بانکی استان نیز ازرشد ۱۵ درصدی برخوردار بوده است.

رشد دو برابری اعتبارات تملک دارایی

استاندار خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه بودجه سال ۸۹ خراسان جنوبی در بخش اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای که به استان ابلاغ شده ۱۱۸ میلیارد و ۷۹۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، افزود: اعتبارات سال ۸۹ نسبت به سال قبل دو برابر می‌شود.

رشید در مورد اعتبارات تملک و دارایی استان نیز گفت: مجموعه اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای استان خراسان جنوبی ۱۶۴ میلیارد و۲۰۰ میلیون تومان بوده و ۸/۲۷ درصد از این اعتبار در مجلس کاهش یافته که ۱۱۷ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان آن به تصویب رسیده است.

وی اعتبارات ابلاغ شده ۹ ماه تملک و دارایی در کل کشور رامعادل ۶۷ درصد عنوان کرد و افزود: این میزان در خراسان جنوبی ۲۴/۸۱ درصد بوده است که نزدیک به ۱۴ درصد از کشور بیشتر است.

۱۷ میلیارد تومان اعتبارات فرهنگی

استاندار خراسان‌جنوبی همچنین با اشاره به اعتبارات فرهنگی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی به خراسان جنوبی اختصاص یافته‌است.

وی تصریح کرد: از این اعتبار مبلغ ۱۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان ابلاغ شده که ۱۲ میلیارد تومان آن در بخش جاری و ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلون تومان در بخش عمرانی و تملک و دارایی قابل هزینه است.

احداث پتروشیمی ‌توجیه اقتصادی ندارد

استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت: به رغم مصوبه سفر سوم هیات دولت درخصوص احداث ۴ واحدپتروشیمی‌دراستان و باتوجه به پیگیری‌های فراوان، وزارت نفت اجرای این طرح‌ها را دارای توجیه اقتصادی نمی‌داند.

وی یادآور شد: در مجموع ۱۴ واحد پتروشیمی‌در سفرهای استانی درکشور مصوب شده بود که وزارت نفت هیچ یک را دارای توجیه اقتصادی نمی‌داند.

رشید گفت: پیگیر آن هستیم تا معادل ریالی این ۴واحد که حدود۱۰۰۰میلیارد ریال محاسبه اولیه می‌باشد این مبلغ به صورت یارانه سوخت وکارمزد تسهیلات به سرمایه‌گذاران پرداخت شود تا کارمزد بانکی به ۶تا۸ درصد کاهش یابد.

وی در ادامه بحث راه‌آهن را بسیار ضروری دانست و گفت: به دلیل اختلافی که بین نمایندگان قاین و فردوس وجود دارد، طرح با کندی پیش می‌رود؛ اما در بحث راه‌آهن خراسان جنوبی مقرر شده که از بیرجند به سمت زاهدان کار اجرایی آن آغاز شود.

ایجاد اشتغال پایدار

وی در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال پایدار و انجام سرمایه‌گذاری مناسب داخلی و خارجی مجوز صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور صادر شد، افزود: این در حالی است که مجلس نیز تلاش می‌کند از طریق حذف برخی مقررات دست و پاگیر در راستای تسهیل این امر مهم گام بردارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی ستاد سرمایه‌گذاری در استان تصریح کرد: هیچ عبادتی بالاتر از این نیست که برای ایجاد اشتغال و رفع مشکلات جوانان گام برداشته شود. از این رو تمامی دستگاه‌های اجرایی باید بدون کوچک‌ترین سختگیری و در اسرع وقت نسبت به روان‌سازی امور برای ایجاد سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان اقدامات لازم را صورت دهند.

سربیشه از طریق بیرجند گازرسانی می‌شود

مقام عالی دولت در استان در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری‌های جدی انجام شده در خصوص گازرسانی به شهرستان‌های نهبندان و سربیشه و توسعه راه‌ها و فرودگاه و مصوبات سفرهای هیات دولت به استان اشاره کرد و افزود: طبق توافقاتی که با وزارت نفت انجام شده مقرر شد پروژه گازرسانی به نهبندان و درمیان که از مصوبات سفر سوم هیات دولت به استان بود از طریق خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان و از خط لوله هفتم عملیات اتصال نهبندان به این شبکه نیز انجام شود. این در حالی است که اجرای پروژه گازرسانی به سربیشه از طریق بیرجند نیز به قطر ۳۰ اینچ شروع شده و آگهی مناقصه آن به ارزش ۵ میلیارد تومان داده شده است و تا پایان سال ۹۰ این پروژه نیز با اعتباری معادل ۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و اشتغال به مبلغ ۶ میلیارد تومان با معرفی استانداری، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برابر طرح‌های تایید شده از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان جهت ایجاد اشتغال برای جامعه ایثارگران با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از جمله مصوبات سفر سوم هیات دولت به استان می‌باشد که با توجه به اینکه سهمیه بانک‌های عامل در کشور مشخص شده، اما اعتبارات آن هنوز به سرپرستی بانک‌ها در استان اعلام نشده است و طی جلسه‌ای که با رییس کل بانک مرکزی داشتیم مطابق با دستوری که ایشان صادر کردند، مقرر شد این مشکلات نیز به زودی از سوی بانک‌ها مرتفع شود.

۷۲ درصد از مدیران بومی‌ هستند

رشید با بیان اینکه در دولت هشتم نزدیک به ۵۰ درصد از مدیران استان بومی بوده‌اند، افزود: در دولت نهم ۶۵درصد از مدیران بومی بوده و در دولت دهم نزدیک به ۷۲ درصد از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بومی هستند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از تمام افراد و نمایندگان در مورد انتخاب مدیران مشورت گرفته می‌شود، افزود: این بدین معنا نیست که در انتخاب مدیران از فرد یا گروه خاصی دستور می‌گیریم، بلکه مشورت با افراد و نمایندگان داشته اما تصمیم‌گیری نهایی با استانداری است.

رشید با اشاره به اینکه مدیران باید پاسخگوی تمام مردم باشند، گفت: مدیران باید نظارت کامل و مستمر بر مجموعه خود داشته باشند و اکرام ارباب رجوع باید جدی گرفته شود.