مشهد- زهره الوندی: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی از افت منابع آب سفره‌های زیر زمینی در دشت مشهد خبر داد. محمد حسین جعفری در مراسم راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند هشدار سیل در مناطق ییلاقی اطراف مشهد افزود: افت ۵۰ تا ۶۰ متری آب‌های زیرزمینی در دشت مشهد که طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، موجب کاهش کمی و کیفی آب در مشهد شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر درصد بالایی از نیاز آب شهر مشهد از سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود، اظهار کرد: اکنون پروژه تزریق آب سد دوستی در برخی از قسمت‌های دشت‌ بحرانی مشهد در حال اجرا است.

وی با تاکید براینکه اکنون آب سد دوستی پشت دروازه‌های شهر مشهد است، افزود: عملیات انتقال به طور کامل اجرا شده و اکنون عملیات توزیع آب سد دوستی در مشهد در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: ۱۵۰ میلیون متر مکعب از آب سد دوستی برای شهروندان مشهدی و ۱۵ میلیون متر مکعب نیز برای صنعت در نظر گرفته شده است.

علامت‌گذاری حریم کشف‌رود

جعفری در ادامه با اشاره به مطالعات اجرایی حریم رودخانه‌ها در مشهد گفت: حریم کشف‌رود را نیز علامت‌گذاری کرده‌ایم تا بیش از این دخل و تصرف در حاشیه این رود صورت نگیرد.

وی ادامه داد: در صورت تجاوز افراد به حریم کشف‌رود، خاطیان با برخورد دستگاه‌های قضایی و انتظامی مواجه خواهند شد.

وی همچنین با بیان اینکه پل‌ها و سازه‌هایی نیز که روی حریم رودخانه‌های استان بدون مجوز کارشناسان آب منطقه‌ای نصب شود تخریب می‌شود، خاطرنشان‌کرد: پل‌ها و سازه‌های دست ساز در اغلب موارد موجب سیلاب می‌شود و خطرآفرین است.

وی با اشاره به اینکه با نصب دیوارهای ساحلی از جنس کوه‌های حریم رودخانه‌ها، سعی در کنترل سیلاب و کاهش خسارات این بلای طبیعی داریم، گفت: برای احداث هر متر مکعب دیوار ساحلی بیش از یک میلیون تومان اعتبار نیاز است.

راه‌اندازی سیستم هوشمند هشدار سیل در اطراف ییلاق‌های مشهد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه از راه‌اندازی نخستین سیستم هوشمند هشدار دهنده سیل در اطراف ییلاق‌های مشهد خبر داد و اظهار کرد: این سیستم برای آگاه کردن مردم و هشدار به تمامی مناطق تحت پوشش راه‌اندازی شده است.

جعفری با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این سیستم بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است، افزود: درصورت وقوع سیل، دستگاه به طور هوشمند آلارم می‌دهد و صدای آژیر به وسیله بلندگوهای نصب شده به مناطق پایین‌دست می‌رسد.