دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: همایش بزرگ هم اندیشی مدیران اجرایی خراسان جنوبی و برگزیدگان و نمایندگان آبادگران سراسر کشور در بیرجند برگزارشد. رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و راهسازی خراسان جنوبی هدف از برگزاری این همایش دو روزه را شناسایی مشکلات و معضلات طرح‌های عمرانی استانی، منطقه‌ای و کشوری برشمرد.

مهندس محمد خوشنام گفت: در این همایش با هم اندیشی مدیران اجرایی و آبادگران سراسر کشور از طریق برقراری تعامل هر چه بیشتر می توان گامی در راستای ارتقای عملکرد مطلوب ساخت و ساز استان برداشت. دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و راهسازی خراسان جنوبی نیز گفت: پایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های مهم اقتصادی در این استان حرکت را به سوی آینده‌ای روشن نوید می‌دهد.

مهندس حسین برزگانی از خراسان جنوبی به عنوان نگینی درخشان در شرق کشور یاد کرد و یادآور شد: این استان از موقعیت ممتاز جغرافیایی، همسایگی با کشور افغانستان و برخورداری از منابع محصولات منحصر به فرد منطقه‌ای و کشوری، نیروی کار متخصص و دانشگاهی و بناهای معماری قابل توجهی برخوردار است. وی با اشاره به جایگاه ویژه مهندسان و پیمانکاران در ساخت و ساز اظهار کرد: مشکلات مالی پیمانکاران، تامین نشدن اعتبار به موقع برای طرح‌ها، نحوه تعیین پیمانکار طرح‌های مناقصه شده و استفاده نکردن از بخشنامه و قیمت مناسب توسط دستگاه‌ای اجرایی از مهم‌ترین مشکلات این قشر است. وی بخشنامه جدید آیین نامه طبقه‌بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران و بی‌توجهی به خواسته‌های پیمانکاران در آیین نامه ابلاغی را از دیگر مشکلات آنان عنوان کرد. دبیر کانون سراسری انجمن شرکت‌های ساختمانی تاسیساتی و تجهیزاتی ایران نیز در این همایش گفت: در حال حاضر ۷ میلیون نفر در کشور توسط شرکت‌های پیمانکاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم دارای شغل شده‌اند.

مهندس بابک فرزانه وار با اشاره به فعالیت این انجمن گفت: صنف پیمانکاری پروژه‌های عمرانی در هر استان به صورت یک انجمن فعالیت می‌کنند که کانون سراسری شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی ایران مسوولیت هماهنگی و انجام امور کلان در سطح کشور را برعهده دارد. استاندار خراسان جنوبی نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی را بر استفاده از پیمانکاران بومی ملزم کرده‌ایم بر پیش قدم بودن در صادرات خدمات فنی ومهندسی برای طرح‌های عمرانی کشورهای همسایه تاکید کرد. قهرمان رشید با بیان اینکه توسعه اقتصادی در گروی پویایی و اقتدار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: نباید توان علمی اجرایی مهندسان و کارآفرینان جوان را نادیده گرفت.