توصیه‌های گازی به اهالی کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان کردستان، با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و مدیریت مصرف گاز، از مشترکان این استان خواست به صورت منطقی و بهینه از گاز طبیعی استفاده کنند. مهندس قدرت‌الله فعله گری با اشاره به سرد شدن تدریجی دمای هوا در استان، افزود: مصرف گاز طبیعی دو بخش خانگی و تجاری در فصول غیرسرد در استان حدود ۲۴ درصد است که با سرد شدن دمای هوا این رقم به نزدیک ۸۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته وی هر خانوار شهری یا روستایی در روزهای گرم حدود پنج مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌کنند که در روزهای سرد سال این رقم به ۳۰ مترمکعب افزایش می‌یابد.

وی گفت: در استان کردستان سهم مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری ۶/۵۱ درصد است.

وی با اشاره به اینکه گازبها به صورت پلکانی محاسبه می‌شود، اظهار کرد: نرم مشخصی برای مصرف در طول سال در نظر گرفته شده که این نرم در هفت ماه اول سال نسبت به پنج ماه آخر متفاوت است.وی با اشاره به اینکه برای این دو بخش از سال یک الگوی مصرف مشخص تعیین شده، گفت: استان کردستان در گروه سرد ۱ و ۲ قرار گرفته و براساس الگوهای تعیین شده مربوط به این گروه، گازبهای مشترکان محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرهای زرینه اوباتو، بیجار و دیواندره در گروه سرد ۱ قرار گرفته، افزود: رنج الگوی مصرف تعیین شده برای مشترکان این سه شهر ۸۵۰ مترمکعب در هر ماه است.

وی مابقی شهرهای استان را در ردیف گروه سرد ۲ دانست و گفت: رنج مصرف برای مشترکان این گروه ۷۵۰ مترمکعب در هر ماه است.

وی گفت: خانوارهایی که الگوی مصرف تعیین شده را رعایت نکنند، دچار جرائم قابل توجهی خواهند شد.

وی افزود: مشترکان می‌توانند با رعایت الگوی مصرف بر مبنای رنج در نظر گرفته شده، مبلغ گازبهای خود را کاهش دهند.

فعله گری با اشاره به اینکه مصرف گاز طبیعی هر ساله در کشور به نسبت تولید بیشتر است، گفت: هرچه گاز طبیعی در کشور تولید می‌شود بلافاصله به مصرف می‌رسد و در فصول سرد سال نیز گاز بخش صنعت را به منظور تامین گاز بخش خانگی قطع کنیم که این مساله ضرر و زیان زیادی به بخش صنعت کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در استان کردستان از نظر تاسیسات و خطوط انتقال گاز هیچ مشکلی نداریم، گفت: گاز طبیعی مشترکان استان از سه طرف تامین می‌شود، اما مشترکان باید به صورت منطقی و مدیریت شده و براساس الگوهای تعیین شده، گاز مصرف کنند.وی به اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز اشاره کرد و با بیان اینکه با اجرای این طرح قیمت‌ها منطقی می‌شود، پیش‌بینی کرد امسال با اجرای این طرح ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف گاز کشور تعدیل شود.

معاون بهره‌برداری شرکت گاز کردستان در پایان به تشریح وضعیت شبکه گازرسانی استان پرداخت و اجرای ۷۵۰ کیلومتر شبکه شهری و روستایی، نصب ۱۲ هزار و ۲۷۰ انشعاب، اخذ ۱۹ هزار مشترک جدید و زیر پوشش بردن ۲۱ هزار خانوار جدید را از مهم‌ترین اقدامات شرکت گاز استان در هفت ماه اول امسال عنوان کرد.به گفته وی، اکنون ۲۳۵ هزار مشترک در قالب ۲۶۵ هزار خانوار شهری و روستایی زیر پوشش شبکه گاز طبیعی قرار دارند.

وی اظهار کرد: اکنون ۲۰ شهر، ۳۰۲ روستا و ۶۱۰ واحد صنعتی در استان از گاز طبیعی برخوردار‌ند و در ۱۹۹ روستا نیز فعالیت گازرسانی در حال انجام است.

فعله گری افزود: گازرسانی به دو شهر بابارشانی و بلبان آباد نیز در دست اجرا است.وی گفت: تا پایان امسال شمار روستاهای برخوردار از گاز طبیعی استان به ۳۷۰ روستا افزایش خواهد یافت.استان کردستان یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۵۸۰ هزار نفر در یک هزار و ۷۵۰ روستا و مابقی در ۲۵ شهر سکونت دارند.