دنیای اقتصاد - بوشهر: در مراسمی با حضور معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور ۱۰ پروژه بندری در استان بوشهر افتتاح و عملیات اجرایی دو پروژه بندری دیگر آغاز شد. رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور در این مراسم گفت: ۹۳ درصد از صادرات و واردات کشور از طریق ناوگان دریایی صورت می‌گیرد.

سید عطاالله صدر اظهار کرد: توسعه فعالیت‌های بندری و ایجاد بندرهای کوچک در سواحل جنوبی کشور در دست مطالعه و اقدام است که در این ارتباط ۳۰۰ نقطه در جنوب کشور برای ایجاد بندر‌های کوچک و چند منظوره در شهرها و روستاهای ساحلی شناسایی شده است.

وی بیان کرد: بندر بوشهر به عنوان دومین بندر کشور از نظر تخلیه و بارگیری در میان بندرهای کشور مطرح است، ولی از نظر موقعیت استراتژیک در صدر بندرهای کشور قرار دارد.

صدر اضافه کرد: در چند سال اخیر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در بندرهای استان بوشهر سرمایه‌گذاری شده و برنامه‌های دیگری برای آینده بندرهای این استان در نظر گرفته‌ایم که در این زمینه، جزیره نگین که یکی از جزیره‌های مصنوعی است و می‌تواند نقش موثری در توسعه آینده بندر بوشهر داشته باشد از طریق راه دسترسی به این بندر وصل می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: شاخص‌ترین طرح‌های افتتاح شده، دو دستگاه جرثقیل‌ دروازه‌ای به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال هستند که هر کدام ظرفیت بارگیری ۴۵ و ۲۵ کانتینر را دارند و با به‌کارگیری این نوع جرثقیل‌ها فصل تازه‌ای ازفعالیت‌های کانتینری در بندر بوشهر آغاز می‌شود.

محمد راستاد دیگر طرح‌های افتتاحی را شامل لایروبی محدوده مقابل اسکله کوثر بندر بوشهر، تکمیل پروژه بخش خصوصی شیمی پالایش، احداث انبار قضایی بندر گناوه، ساختمان‌های آتش‌نشانی بندرهای بوشهر و دیلم، اسکله‌های شناور ناجی در بندرهای بوشهر، عسلویه و خارک، خرید تجهیزات کانتینری بندر بوشهر و تکمیل تجهیزات مقابله با آلودگی دریایی در بندر بوشهر عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: همچنین عملیات اجرایی طرح دسترسی به جزیره نگین که گامی برای خارج شدن بندر بوشهر از بن بست است، با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد و با توجه به توسعه پس کرانه ای که بوشهر پیدا خواهد کرد امید است ظرفیت فعالیت‌ها به دو برابر افزایش یابد و گام‌های توسعه بیشتری در این استان برداشته شود.

راستاد گفت: همچنین عملیات اجرایی لایروبی بندر تدارکاتی مروارید جزیره خارک نیز با ۲۲ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.