کرمانشاه‌، پایگاه اول صادرات به عراق

دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: استان کرمانشاه به عنوان مرکزیت غرب کشور با دارا بودن بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و دسترسی به هر دو بخش مرکزی و شمال و همسایگی با استان‌های دیاله و سلیمانیه، همچنین فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتر تا پایتخت عراق، از موقعیت استراتژیک بالایی برخوردار است‌. این مزیت نشان دهنده این است که کرمانشاه می‌تواند و باید پایگاه اول صادرات به عراق باشد. نلسون حضرتی، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کرمانشاه و مدیر برگزاری نمایشگاه سلیمانیه در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد هدف از برگزاری سومین نمایشگاه جمهوری اسلامی‌ایران را در سلیمانیه عراق‌ایجاد فرصت‌های جدید تجاری و ارائه توانمندی‌های صنعتی کشور عنوان کرد و افزود: به جز اهداف فوق، فرصت تبادل اطلاعات و کسب نظرات مشتریان، آشنایی با بازار عراق و نیازهای موجود، حفظ موقعیت کنونی در بازار عراق و شناسایی زنجیره‌های توزیع کالا و تولیدات‌ایران در کشور عراق از جمله اهدافی است که در‌این نمایشگاه مد نظر برگزارکنندگان و مشارکت‌کنندگان قرار دارد.

وی همچنین برخورداری صنایع کشور از نیرو‌های توانمند، با دانش روز و تجربه را در کنار بازار رو به رشد کشور موجب اهمیت هر چه بیشتر‌این نمایشگاه دانست.

مدیر برگزاری نمایشگاه سلیمانیه خاطرنشان کرد: کشور عراق در دوره جدید با شکل‌گیری دولت و شفاف شدن فضای سیاسی و اقتصادی و ثبات‌ایجاد شده، روند رو به رشدی را با سرعت چشمگیری آغاز کرده است.

وی افزود: در‌این رقابت عراق خواهان پیشرفت در منطقه خاورمیانه می باشد و‌این سرآغاز حرکتی است که اگر می‌خواهیم در‌این پروژه سهیم باشیم باید لحظه‌ای از حضور در چنین فضای اقتصادی غافل نباشیم و با هر بهانه‌ای حضور در بازار عراق به خصوص شمال عراق که دارای امنیت کامل و پایدارتری است و رشد چشمگیرتری داشته است را از دست ندهیم.

وی تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی باید به نوعی در منافع مشترک با عراق جهت پیشرفت مشارکت کنند و با احداث و تعریف صنایع سبک و سنگین در آنجا نسبت به تثبیت حضور موثر خود اقدام کنند.

نلسون حضرتی افزود: نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه به این منظور و با هدف گذاری توسعه و خدمت به بخش تولید و صنعت و تجارت کشور، با برپایی سومین دوره نمایشگاه اختصاصی بار دیگر عرصه ارائه توانمندی‌ها و اقتدار نظام جمهوری اسلامی‌را فراهم آورده است و لازم است که شرکت‌های فعال و توانمند کشور با حضور در نمایشگاه از فرصت ‌ایجاد شده در عراق نهایت بهره‌وری را داشته باشند.

وی با اشاره به نتایج دومین دوره نمایشگاه اختصاصی‌ایران در سلیمانیه که به محوریت استان کرمانشاه در آذر ماه سال ۱۳۸۷و با حضور بیش از ۲۵۰ شرکت توانمند‌ایرانی برگزار شد، گفت: نمایشگاه فوق در بین تمام نمایشگاه‌های برگزار شده در عراق موفق به کسب رتبه ممتاز از طریق وزارت بازرگانی و سازمان توسعه تجارت کشور شد و ‌این نشان دهنده توان بالای کرمانشاه در برگزاری نمایشگاه‌های موفق با استانداردهای لازم برای مشارکت‌کنندگان می باشد که جزو وظایف اصلی شرکت نمایشگاه است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد با یاری خدا در برگزاری سومین دوره نمایشگاه سلیمانیه عراق، بار دیگر موفق به اخذ رتبه ممتاز شویم‌. وی ارائه یارانه بیش از ۷۰ درصد از طریق سازمان توسعه تجارت بابت هزینه‌های مشارکت کنندگان را نشان از توجه ویژه دولت برای حمایت از صادرکنندگان و صنعت کاران دانست.

حضرتی رویکرد اصلی شرکت نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه را ارائه بهترین امکانات و تسهیلات برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر نمایشگاه سلیمانیه عراق در تاریخ ۲۷ بهمن به مدت ۴ روز عنوان کرد.

وی تصریح کرد: نشست‌های تخصصی، دعوت از تجار و بازرگانان و صنعت کاران کلیه استان‌های عراق، دعوت از مقامات ارشد دولتی از کشور عراق و‌ایران و‌ایجاد یک فضای تجاری از برنامه‌های اصلی برگزاری‌این دوره از نمایشگاه خواهد بود.

مدیر برگزاری نمایشگاه سلیمانیه در پایان اهمیت حضور در‌این نمایشگاه را مورد تاکید قرار داد و از تمامی ‌شرکت‌های توانمند‌ایران برای حضور در نمایشگاه سلیمانیه عراق به منظور معرفی اقتدار‌ ایران در تمامی ‌عرصه‌ها و حضور دائمی‌در بازار عراق دعوت کرد.