دنیای اقتصاد - بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در ۹ ماه گذشته، ۶۹ میلیون و ۸۱۵ هزار و ۷۹۷ تن کالا در بنادر هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد نشان می‌دهد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، علی اکبر صفایی افزود: از این میزان کالا، ۴۲ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۳۶۳ تن غیر نفتی و ۲۷ میلیون و۳۰۸ هزار و ۴۳۴ تن نفتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت همچنین ۱۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۷۲۹ تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که۱۱ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۷۶ تن بود، افزایش ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

صفایی اضافه کرد: میزان واردات مواد غیر نفتی نیز در این مدت رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد، به طوری که از ۱۴ میلیون و ۷۳ هزار و ۶۳۰ تن در سال گذشته به ۱۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۷۳۱ در سال جاری رسیده است.

وی به رشد چشمگیر میزان ترانزیت از بنادر استان اشاره کرد و گفت: میزان ترانزیت کالاهای غیرنفتی نیز با ۳۵ درصد افزایش از یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۷۹ تن در سال ۸۸ به یک میلیون و ۶۷۹ هزار و ۹ تن در سال‌جاری رسید.

صفایی در ادامه گفت : میزان ترانشیب کالاها نیز در ۹ ماه گذشته به رقم ۲ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۷۵۳ تن رسید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عملیات انجام شده در بخش مواد نفتی اشاره کرد و گفت: در بخش واردات کالاهای نفتی ۶۰ درصد کاهش داشتیم، به طوری که در این مدت یک میلیون و ۷۱۴ هزار و ۶۷۴ تن کالای نفتی از طریق بنادر استان وارد کشور شد.

وی میزان ترانزیت مواد نفتی را در این مدت ۹۳ هزار و ۷۲۱ تن عنوان کرد.

صفایی گفت: همچنین در این مدت، یک‌میلیون و ۸۰۹ هزار وTEU۱۹ کانتینر در بنادر استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که از رشد ۸ درصدی برخوردار بوده است.

وی به عملکرد بنادر مسافری استان اشاره کرد و افزود: در ۹ ماه امسال، ۴ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۴۸۵ هزار مسافر نیز از طریق بنادر مسافری استان جابه‌جا شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش نشان می‌دهد.