خراسان جنوبی کم مصرف ترین استان در زمینه برق خانگی است

دنیای‌اقتصاد- بیرجند- محمد قربانی: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ازحذف کامل آبونمان درقبوض جدید برق خبر داد و گفت: این مبلغ درگذشته ماهانه۳۵۰ تومان بوده است که با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از مشترکان دریافت نمی‌شود. مهندس محمدعلی ضامن در نشستی خبری تعرفه‌های جدید برق درمصارف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعت ومعدن و سایر مصارف را با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها تشریح کرد.

وی گفت: تاکنون قبوض به صورت دو ماه یک بار صادر می‌شده که قرار است از سال آینده این قبوض هر ماه یک بار صادر شود.

وی یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده ۵/۷۶ درصد از مشترکان خراسان جنوبی زیر ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف انرژی دارند که در پلکان اول تا سوم قرار می‌گیرند.

ضامن گفت: همچنین ۵/۱۵درصد مشترکان استان ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت، هفت درصد ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت و یک درصد مشترکان استان نیز بالاتر از ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قبوض جدید برق از ابتدای بهمن ماه توزیع خواهد شد، افزود: نحوه محاسبه قبوض برق بر اساس دو تعرفه قبل از اجرای هدفمندی و بعد از آن محاسبه شده به طوری که نرخ برق مصرف شده قبل از ۲۸ آذرماه به نرخ قبل از هدفمندی و از ۲۸ آذر به بعد به نرخ هدفمندی یارانه‌ها محاسبه شده است.

ضامن با بیان اینکه در دستورالعمل جدید برای جانبازان بالای ۲۵ درصد ۸۰ کیلووات ساعت مصرف، رایگان محاسبه می‌شود، افزود: همچنین اگر مشترکان ساعت استفاده از برق خود را به ساعت غیرپیک انتقال دهند ۱۵ تومان تخفیف می‌گیرند و در صورت استفاده زیاد از وسایل برقی در ساعت اوج مصرف نیز مشمول جریمه ۳۰ تومانی می‌شوند.

خراسان جنوبی در ردیف استان‌های معمولی

وی در ادامه گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و وجود تعرفه‌های جدید در مورد انرژی برق، کشور به دو منطقه گرمسیری و معمولی تبدیل می‌‌شود که خراسان جنوبی در ردیف استان‌های معمولی کشور قرار دارد.

ضامن با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۴ درصد انرژی برق در این استان در بخش تولید مصرف می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۸ درصد برق استان در بخش صنعت و ۲/۳۶ درصد مصرف برق استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با اشاره به تعرفه‌های برق تعیین شده، گفت: متوسط انرژی مصرفی ماهانه از صفر تا ۱۰۰ کیلووات ساعت قیمت پایه هرکیلو وات ساعت ۲۷۰ ریال، مازاد بر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت ۳۲۰ ریال، مازاد بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت قیمت ۷۲۰ ریال، مازاد بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت قیمت یک هزار و ۳۰۰ ریال، مازاد بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت قیمت یک هزار و ۵۰۰ ریال، مازاد بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت قیمت یک هزار و ۹۰۰ ریال و مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت باید قیمت دو هزار و ۱۰۰ ریال پرداخت کنند.

ضامن همچنین از وجود ۱۶۴هزار کنتور دیجیتالی در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۵۳ هزار کنتور تک فاز است و از این تعداد نیز ۴۳ هزار کنتور خانگی، ۱۰هزار کنتور تجاری و ۱۱۰ هزار کنتور در بقیه مصارف است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تعداد کنتورهای معمولی خانگی در سطح استان را ۱۵۲ هزار کنتور عنوان کرد.

سرانه خاموشی برق خراسان‌جنوبی به ۵۰ ثانیه رسید

ضامن در ادامه در خصوص نرخ خاموشی در استان، با بیان اینکه نرخ خاموشی یکی از شاخص‌های اصلی در مورد توانیر است، افزود: این شاخص سال گذشته در خراسان جنوبی ۵/۱ دقیقه بوده و در نیمه نخست امسال این نرخ به ۵۰ ثانیه به ازای هر مشترک رسیده است.

خراسان‌جنوبی کم‌مصرف‌ترین ‌در زمینه برق خانگی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: براساس ارزیابی‌‌های شرکت توانیردر سال ۸۸ ،خراسان‌جنوبی کم‌مصرف‌ترین استان در زمینه برق خانگی است.

مهندس ضامن اظهار کرد: متوسط مصرف برق مردم استان در سال گذشته یک‌هزار و ۵۲۱ کیلووات ساعت در سال بوده است در حالی که متوسط کشوری ۲ هزار و ۸۴۴ کیلووات ساعت است.

تمام روستاهای بالای ۲۰خانوار برق دارند

وی با اشاره به اینکه ۵/۹۸ درصد روستاهای استان برق‌رسانی شده است، افزود: در حال حاضر همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت برق برخوردارند.

وی تعداد روستاهای برق دار استان را یک هزار ۲۸۹ روستا اعلام کرد وافزود: دراین تعداد روستا ۱۰۲ هزار و۵۶۱ مشترک از نعمت برق برخوردارهستند.