تبریز- خبرنگار دنیای اقتصاد- نقشه پهنه‌بندی و ریز پهنه‌بندی تبریز در فاصله ۳ الی ۵سال توسط شهرداری تبریز تهیه می‌شود. براساس این گزارش در دیدار شهردار تبریز با اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز و کارشناسان و مهندسان شرکت گودویل ژاپن، مقرر شد با تهیه و تنظیم تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه تبریز و شرکت ژاپنی نقشه پهنه‌بندی و ریز پهنه‌بندی تبریز توسط شهرداری تهیه شود. علیرضا نوین، شهردار تبریز، با اشاره به زلزله‌خیز بودن کلانشهر تبریز، استفاده از تجارب سایر کشورها، از جمله ژاپن را در این امر ضروری دانست و گفت: جمع‌آوری اطلاعات علمی و مدیریت کارآمد، انجام مطالعات زلزله‌شناسی و مقاوم‌سازی بناها تنها راه کاهش تلفات زلزله است.

وی افزود: به گواهی اطلاعات، مستندات علمی و مشاهدات تاریخی این شهر از نظر لرزه‌خیزی در ناحیه فعال کشور و جهان قرار گرفته و یکی از خطرپذیرترین مناطق ایران محسوب می‌شود.

نوین تصریح کرد: اگرچه جلوگیری کامل از خسارات ناشی از زلزله‌های شدید در این منطقه غیرممکن است ولی با افزایش سطح اطلاعات مردم و آموزش همگانی و ترویج فرهنگ ایمنی، تهیه نقشه پهنه‌بندی و ریز پهنه‌بندی، شناسایی و مطالعه دقیق وضعیت آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی صحیح و اصولی آنها می‌توان تا حد زیادی از تلفات و خسارات ناشی از زلزله در تبریز کاست.