رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل ایران‌خودرو از راه‌اندازی خط تولید خودروی ون یا مینی بوس پس از بررسی در استان گیلان خبر داد. منوچهر منطقی در نشستی با استاندار و مدیران شهرصنعتی رشت، گیلان را از نظر نیروی انسانی، ترانزیت کالا و کریدور شمال به جنوب دارای مزیت و استعداد دانست و گفت: خدمات پس از فروش خودرو در این منطقه به دلیل توریستی بودن حائز اهمیت است. وی گفت: به ‌همین منظور مرکز منطقه‌ای خدمات پس‌از فروش ایران‌خودرو شمال کشور در استان گیلان ایجاد می‌شود.

منطقی افزود: با توجه به واحدهای تولید قطعات خودرو در گیلان زمینه توسعه، افزایش کمیت و کیفیت تولیدات این واحدها نیز از دیگر برنامه‌های ایران‌خودرو در این استان است. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در بخش حمل و نقل دریایی به منظور صادرات راحت تر تولیدات این کارخانه ‌افزود: گیلان در این زمینه ‌دارای مزیت است.

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین از همکاری ایران‌خودرو با استانداری گیلان در زمینه راه‌اندازی واگن و قطارهای شهری برای شهر رشت خبر داد. استاندار گیلان نیز در این مراسم گفت: گیلان در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار دارد و به مرکزیت مجموعه ایران‌خودرو از نظر جغرافیایی نزدیک است.

علی عبداللهی افزود: این استان از نظر زیرساخت‌های لازم مانند راه آهن و آزاد راه بسیار مناسب است و زمان حمل و نقل را کاهش می‌دهد. وی با اشاره به موقعیت مناسب بندرانزلی برای صادرات و واردات کالا گفت: هم‌اکنون ظرفیت این بندر شش میلیون تن است که به هشت میلیون تن افزایش می‌یابد. عبداللهی افزود: یک‌هزار و ۴۰۰کشتی سال گذشته در بندرانزلی پهلو گرفتند که ۵/۴میلیون تن کالا صادر و وارد کشور کردند. وی از وجود نیروی انسانی تحصیل کرده و مستعد به عنوان مهم‌ترین ویژگی استان گیلان یاد کرد و افزود: بخش کشاورزی استان جوابگوی این نیروی جوان نیست، بنابراین باید بخش صنعت گیلان فعال‌تر شود. استاندار گیلان گفت: کشورهای آسیای میانه نیز ارتباطات خوبی با گیلان دارند و قراردادهای همکاری خوبی با این استان منعقد کرده‌اند. وی همچنین از وجود منطقه آزاد بندر انزلی به عنوان دیگر مزیت گیلان یاد کرد و گفت: عوامل ایجاد صنعت در استان فراهم است و ایجاد خط تولید خودرو با توجه به وجود کارخانه‌های تولید قطعه و توسعه آن مورد توجه استان نیز قرار دارد. عبداللهی خواستار ایجاد مرکز نمایندگی ایران‌خودرو شمال کشور در رشت شد و افزود: گیلان می‌تواند مرکزیت استان‌های اردبیل، مازندران و گلستان را در این زمینه داشته باشد. استاندار گیلان با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص ایجاد سه طرح بزرگ صنعتی توسط سازمان گسترش و نوسازی با مشارکت بخش‌خصوصی به نسبت ۴۰به ۶۰‌درصد، خواستار سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در این استان شد. عبدالهی گفت: گیلان مجوز کمک ۵۰۰میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به بخش صنعت را دارد و این میزان علاوه بر تسهیلات زودبازده اقتصادی است و برای ایجاد صنایع در این استان محدودیت ارزی و ریالی وجود ندارد. رییس سازمان صنایع و معادن گیلان نیز در این مراسم گفت: گیلان دارای ۳۸واحد تولید قطعه‌سازی است که در زمینه تولید دینام، چراغ، اگزوز، کمک فنر و سایر قطعات خودرو فعالیت می‌کنند.