دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: اتکا به فروش نفت و استفاده از درآمد حاصل از آن در اقتصاد یکی از مشکلات کشور در سال‌های گذشته بوده است که موجب شد نگاه از تولید برداشته و به مصرف‌کننده و راحتی آن معطوف شود.

خسرو کسائیان افزود: پشتوانه پول ملی، توان تولید داخل است و ضعف در تولید منجر به تضعیف پول ملی و تقویت آن سبب بالا رفتن ارزش پول ملی می‌شود.
وی با بیان اینکه منابع ملی همچون نفت باید برای توسعه زیر‌ساخت‌های کشور هزینه شود و بسترهای لازم پیشرفت را فراهم کند، اذعان کرد: نباید ارز و دلار برای کالاهای مصرفی هزینه شود؛ چرا که هزینه کردن ارز برای کالاهای مصرفی به معنای از بین رفتن سرمایه‌های کشور است.
وی در ادامه با بیان اینکه رتبه موانع کسب وکار ایران در دنیا بالا است، اظهار کرد: اقداماتی برای رفع این موانع انجام شده که برگزاری شورای گفت‌و‌گوی استانی دولت و بخش خصوصی یکی از این اقدامات است. کسائیان افزود: این شورا با هدف بهبود فضای کسب و کار ایجاد شد و مصوبات آن به صورت پیشنهاد به اتاق ایران و به مجلس و دولت منتقل خواهد شد.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان نیز اظهار کرد: با وجود تمام ناهماهنگی‌هایی که به جهت صادرات و واردات وجود داشت، تولیدکنندگان وقفه‌‌ای در کارشان ایجاد نکردند و این مسائل باعث تعطیلی یا کم‌کاری از سوی آنها نشد.
سید‌عبدالوهاب سهل‌آبادی با اشاره به رشد صادراتی تولید‌کنندگان و صنعتگران اصفهانی در سال 91 افزود: در بعضی از رسته‌های شغلی حتی با افزایش تولید روبه‌رو‌ بودیم. محمدرضا رجالی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: کمیسیون برند، نخستین بار به صورت پایلوت در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد که شامل کمیته‌های تبلیغات و ارتباطات، کمیته آموزش و تحقیقات و کمیته تحلیل بازار است.