مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: حلقه اصلی ترانزیت در شمال‌شرق کشور، وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس است. دنیای اقتصاد - مشهد - اعظم اعظمی: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: حلقه اصلی ترانزیت در شمال‌شرق کشور، وجود منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، مهدی مروج‌الشریعه با بیان اینکه مناطق آزاد براساس دو هدف واردات ارز و صادرات کالا ایجاد می‌شوند، گفت: منطقه آزاد چابهار در جنوب‌شرق و منطقه ویژه اقتصادی سرخس در شمال‌شرق دو حلقه اصلی برای ترانزیت محسوب می‌شوند، که باید از این امکان و فرصت، بیشتر برای توسعه مبادلات تجاری کشور استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به امتیازهای موجود در منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: در حال حاضر ۷۱‌ منطقه ویژه و آزاد تجاری در کشور وجود دارد که هفت منطقه آزاد و بقیه مناطق ویژه می‌باشند و با قاطعیت می‌توان گفت، امتیازها و مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در میان ۶۴‌ منطقه ویژه اقتصادی کشور، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی بالاتر است.

وی یادآور شد؛ وجود بخشی از ریل عریض آسیای‌‌میانه به نام ریل دوستی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس از مزیت‌های این منطقه می‌باشد، به طوری‌که سرخس و ارس تنها نقاط کشور است که ریل عریض از آن عبور می‌کند و اکنون ۳۱‌کیلومتر ریل‌گذاری عریض کشورهای آسیای‌میانه با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: وجود فرودگاه بین‌المللی با مرز هوایی رده‌بندی و تایید شده و امکان پرواز طی یک‌ساعت و نیم تا یک‌ساعت و ۴۵دقیقه تا دورترین نقطه در کشورهای آسیای‌میانه از این فرودگاه از مزیت‌های دیگری است که منطقه ویژه اقتصادی سرخس از آن برخوردار است.

این مقام مسوول در آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: این فرودگاه می‌تواند نقش تامین‌کننده سوخت برای پرواز هواپیماهای دورپرواز باشد که از مناطق مختلف آسیا مانند چین و قفقاز به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپا می‌روند.