دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: نشست توانمندسازی زنان در گمرک و امور گمرکی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد. رییس کمیته گمرک اتاق اصفهان و مشاور بازرگانی و گمرک مجتمع فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر حدود پنج هزار نفر در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان عضویت دارند که از این تعداد ۳۰۰ نفر بانوان هستند. مصطفی مختار گندمانی افزود: تنظیم اقتصاد کشور از طریق گمرک امکان‌پذیر است و اگر تشکیلات یا شرکتی اصول و قواعد گمرکی را رعایت نکند ضرر‌های زیادی می‌بیند. وی گفت: صادرات کشور ۴۰ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار و واردات آن ۵۳ میلیارد دلار بوده است و با مقایسه این دو عدد درخواهیم یافت که حجم واردات نسبت به صادرات بیشتر بوده است و این پیام خوبی برای اقتصاد کشور ندارد.

وی در خصوص کشورهای وارد کننده کالاهای ایران گفت: ایران در سال ۹۱؛ پنج میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار به عراق، پنج میلیارد دلار به چین، نزدیک به ۵ میلیارد دلار به امارات و دو میلیارد دلار نیز به کشورهای افغانستان و هند کالا صادر کرده است که این حجم صادرات نشان می‌دهد کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی کدام کشورهای جهان یا منطقه هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۴ واحد گمرکی و ۲۰ بازارچه مرزی در کشور وجود دارد، اذعان کرد: ۱۳۰ نفر در گمرک اصفهان مشغول به کار هستند که از این تعداد تنها ۲۳ نفر خانم هستند از این رو بانوان کشور باید فعالیت اقتصادی خود را گسترده‌تر کنند. رییس کمیته گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان به حجم فعالیت اقتصادی استان اصفهان نیز اشاره کرد و افزود: حجم صادرات سال گذشته در استان اصفهان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده و حجم واردات نیز حدود ۲۶۹ میلیون دلار بوده است.

رییس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: آشنایی با اصول و قواعد گمرک در امور اقتصادی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد و وجود چنین نشست‌هایی باعث به وجود آمدن جایگاه‌های مشورتی خواهد شد و به ارتقای سطح اقتصادی بانوان کمک می‌کند.

زهرا اخوان‌نسب نرخ مشارکت زنان در قبل و بعد از انقلاب را مقایسه و خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت زنان در قبل از انقلاب ۱۲ درصد و پس از انقلاب ۱۸ درصد برآورد شده است که یک روند کند رشد در مشارکت زنان در اقتصاد کشور را نشان می‌دهد.