دنیای‌اقتصاد- سنندج- فرزاد نویدی: مردم کردستان انتظار دارند رییس جمهوری به وعده‌اش در ارتباط با تشکیل کارگروه ویژه افزایش اعتبارات این استان که در سفر تبلیغاتی خود به کردستان آن را به مردم وعده داد، عمل کند.
دکترحسن روحانی در سفر تبلیغاتی انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری صبح شنبه 20 خرداد امسال در جمع مردم کردستان در مجموعه ورزشی آزادی سنندج وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات، بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید بلافاصله کارگروهی ویژه برای افزایش اعتبارات کردستان تشکیل دهد.
از آنجا که دکتر روحانی در جمع مردم ارومیه نیز در قالب سفر تبلیغات انتخاباتی اش به مردم استان آذربایجان غربی وعده داد که بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید کارگروهی برای نجات دریاچه ارومیه تشکیل می‌دهد و این وعده را عملی کرد امروز مردم کردستان نیز در انتظار عملی کردن یکی از وعده‌های ایشان در ارتباط با این استان هستند.
هم‌اکنون زمان تشکیل کارگروه ویژه افزایش اعتبارات استان کردستان با توجه به ارسال اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۲ به مجلس شورای اسلامی فرا رسیده و دولت با تشکیل این کارگروه می‌تواند بخشی از کمبود اعتبارات کردستان را از این طریق برطرف کند.
بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان کردستان هم‌اکنون به دلیل کمبود بودجه با روند کندی در حال اجرا است و برخی نیز متوقف شده که با افزایش میزان اعتبارات استان می‌توان پروژه‌های متوقف شده را احیا کرد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استاندار کردستان در آخرین جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان، سهم اعتبارات عمرانی سال ۹۲ استان کردستان را ۲۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به اینکه درآمدهای استانی امسال مبنای اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای است، افزود: درآمدهای مصوب سال ۹۲ استان ۲۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به سال گذشته که ۱۶۱میلیارد تومان بود، رشد ۵۰ درصدی خواهد داشت.
ارسلان ازهاری همچنین میزان اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای امسال استان را ۳۴۴ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۹/۶۹ درصد و به عبارتی ۲۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای استان از محل درآمدهای استانی تامین می‌شود.
به گفته وی ۱۰۳ میلیارد تومان معادل ۱/۳۰ درصد اعتبارات استان از محل درآمدهای ملی تامین خواهد شد.
وی، رشد اعتبارات تملک سرمایه‌ای استان در سال گذشته را ۱۱درصد اعلام کرد و افزود: مجموع اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای استان در سال گذشته ۳۱۰ میلیارد تومان بود که امسال به ۳۴۴ میلیارد تومان رسیده است.
ازهاری با اشاره به اینکه سهم استان کردستان از هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی کشور ۷۵/۲ درصد است، افزود: در مجموع میزان اعتبارات عمرانی امسال استان ۲۲۷ میلیارد تومان است که از این میزان ۹۳ میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استانی است.
معاون استاندار کردستان همچنین بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در استان تاکید کرد و از دستگاه‌های اجرایی خواست امسال پروژه جدید تعریف نکنند.
وی میزان اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در استان کردستان را حدود ۴۰۰ میلیارد تومان دانست.
ازهاری اولویت استان کردستان را اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دانست و گفت: برای تکمیل پروژه‌هایی با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان نیاز به ۷۳ میلیارد تومان اعتبار است.
نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به کمبود بودجه امسال کشور، خواستار اولویت‌بندی براساس نیازهای اساسی مردم در هزینه کرد این اعتبارات در کردستان شد. سیدحسن علوی، مطالعات پروژه‌های عمرانی در استان را غلط دانست و گفت: باید در تعریف و طراحی پروژه‌ها اولویت با نیازهای اصلی و اساسی مردم استان باشد و اعتبارات اندک در پروژه‌های غیرضروری هزینه نشود.
وی یادآوری کرد: با اعتبارات قطره‌چکانی مشکلات استان کردستان برطرف نمی‌شود و دولت باید اعتبارات جهشی به این استان اختصاص دهد.
وی با انتقاد از افتتاح پروژه‌های نیمه تمام در استان کردستان گفت: وقتی پروژه‌ای افتتاح می‌شود یعنی احداث آن به اتمام رسیده و دیگر نیازی به اعتبار ندارد در حالی‌که می‌بینیم بسیاری از پروژه‌های استان نیمه تکمیل هستند و باید برای آن ردیف بودجه بگیریم.
علوی با اشاره به کسری ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی بودجه امسال کشور، گفت: تمام کشور با مشکل بودجه روبه‌رو است و استان کردستان نیز این مشکل را دارد و استانداری نمی‌تواند کاری بکند.
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امسال تاکنون تنها ۳ درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص یافته آن را بسیار ناچیز و در حد صفر دانست و گفت: در سال‌های قبل در اردیبهشت هر سال ۱۰ درصد اعتبارات تخصیص می‌یافت.
وی توقع مردم از دولت جدید را بالا دانست و خواستار افزایش میزان اعتبارات استان کردستان شد. وی با تاکید بر اصلاحیه بودجه امسال از سوی دولت، گفت: امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در کشور کمبود بودجه داریم در حالی که برخی از سازمان‌های اقتصادی کشور درآمد و سرمایه خود را به حساب خزانه دولت واریز نمی‌کنند که در صورت واریز این درآمدها به حساب دولت بخشی از کمبود بودجه کشور برطرف می‌شود.
مردم کردستان امیدوارند دولت تدبیر و امید با شناسایی مشکلات و تنگناهای این استان در قالب افزایش میزان اعتبارات، بخشی از این مشکلات را برطرف و به روند توسعه استان شتاب ببخشد.