دنیای‌اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: استاندار زنجان، درباره برنامه پنج ساله این استان که از سوی مدیریت سابق استان مبتنی بر اهداف راهبردی کشور هدفگذاری شده است، گفت: دوره اجرای این برنامه از سال 90 تا پایان سال 94 پیش‌بینی شده است.
استان به لحاظ جایگاه اقتصادی تولید ناخالص داخلی اکنون در رتبه دهم کشوری است که بعد از پایان برنامه، باید ۱۲ درصد رشد در این بخش داشته باشیم. جمشید انصاری در نشستی خبری با اعلام این مطلب افزود: در این برنامه رشد اقتصادی ۸ درصدی برای استان پیش‌بینی شده که مدیران سابق استان با نگاه بلندپروازانه رشد ۵/۱ برابری را در ذهن داشتند.
انصاری گفت: در ۱۰ سال قبل از سال ۷۹ تا ۸۹ میزان رشد تولید ناخالص داخلی ۴/۲۲ درصد بوده که این میزان در استان به مرز ۲/۲۲ درصد رسیده است.
وی متوسط درآمد خانوارهای شهری کشور را در سال بیش از ۱۳ میلیون تومان اعلام کرد؛ در حالی که این میزان در استان زنجان به مرز بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده که حکایت از این دارد که از متوسط کشوری ۲۲ درصد پایین‌تر هستیم و در کشور در رتبه ۲۸ قرار داریم.
با این حال وی اعلام کرد: از نظر درآمد خانوارهای روستایی در رتبه ۱۵ قرار داریم که تا حدودی با متوسط درآمدهای روستانشینان کشور منطبق است، البته انصاری علت این امر را مهاجرت روستانشینان به استان‌های همجوار برای کسب روزی عنوان کرد.
انصاری خاطرنشان کرد: هزینه‌های متوسط سالانه خانوارها در کشور بیش از ۱۳ میلیون تومان اعلام شده که این شاخص در استان زنجان بیش از ۱۲ میلیون تومان یعنی معادل ۹درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است.
به گفته استاندار زنجان، متوسط هزینه خانوارهای روستایی بیش از هشت میلیون تومان برآورد شده که این شاخصه در استان بیش از ۱۰ میلیون تومان بوده که با این حساب بیشتر از درآمدها هزینه شده است.
وی با پرداختن به موضوع اشتغال در استان و پیش‌بینی آن در برنامه پنج ساله توسعه استان اظهار کرد: ابتدای سال ۹۲ نرخ بیکاری در استان، ۴/۸ درصد هدفگذاری شده بود که باید تا خاتمه سال ۹۴ به نرخ هفت درصد برسد؛ این در حالی است که نرخ مشارکت کشور ۴/۳۷ درصد اعلام شده و این شاخصه در استان ۱/۴۲ درصد است.
استاندار زنجان، با اعلام اینکه نرخ بیکاری تا پایان سال ۹۱، ۱/۱۲ درصد اعلام شده و این رقم در زنجان ۲/۱۱ درصد است؛ به طوری که یک درصد از متوسط بیکاری کشور پایین‌تر هستیم، اضافه کرد: آمار متوسط بیکاری شهری ۸/۱۳ درصد اعلام شده که این میزان در استان به مرز ۸/۱۵ درصد رسیده که باز استان زنجان از متوسط کشور دو درصد بالاتر است.

نبود همخوانی طرح‌ها با اعتبارات
بخش دیگر صحبت‌های انصاری پیرامون نحوه هزینه کرد اعتبارات عمرانی استان بود.
وی محدود بودن منابع مالی و وجود طرح‌های نیمه تمام فراوان در استان را یادآور شد و تصریح کرد: سیاست استان مبتنی بر اولویت‌گذاری در طرح‌ها خواهد بود؛ چرا که زمان بیشتر در روند ساخت طرحی موجب بالارفتن هزینه آن می‌شود.
به گفته وی، امسال اعتبارات عمرانی استان 225 میلیارد و 600 میلیون تومان برآورد شده که متاسفانه به دلیل مشکلات پیش‌رو تاکنون تنها 60 میلیارد تومان معادل 5/26 درصد کل اعتبار تخصیص یافته است.
انصاری، با تاکید بر توزیع اعتبارات عمرانی با اولویت گذاری طرح‌های مهم، تصریح کرد: اولویت استان بیشتر روی طرح‌های بزرگ اقتصادی خواهد بود.
وی با اعلام اینکه طبق گفته‌های رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیش از سه هزار میلیارد تومان در بخش صنعت و معدن استان سرمایه‌گذاری شده، افزود: با 1800 میلیارد تومان این رقم می‌توانستیم طرح بزرگ پتروشیمی زنجان را راه‌اندازی کنیم.
استاندار زنجان اولویت استان را تکمیل طرح‌های با پیشرفت بالای 60 درصد بیان کرد و افزود: سیاست استان رونق فعالیت واحدهای تولیدی است که در شرایط بحرانی و کمبود نقدینگی تعدیل نیرو داشته‌اند. وی سود بردن از ظرفیت‌های شرکت‌های بزرگ دولتی از جمله شستا، ایمیدرو و ... را که در استان از سرمایه‌گذاری نداشته‌اند، عنوان کرد و افزود: باید با فراهم شدن بستر لازم از سرمایه‌های آنها برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های جدید سود ببریم.
وی فرآوری خاک پرعیار معدنی استان از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران را متذکر شد و افزود: باید سرمایه غنی استان را متناسب با درآمدهایی که در استان جذب می‌شود برای ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری از سوی این شرکت دنبال کنیم.
انصاری تغییر در رویکرد ساختار رشته‌های دانشگاهی مراکز علمی استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید در رشته‌های جدید متناسب با صنایع پتروشیمی و پالایشگاه که در سال‌های آینده شاهد بهره‌برداری آنها خواهیم شد، دانشجو جذب کنیم.
استاندار زنجان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد درباره روند اجرای سه طرح مهم ورزشی، مجموعه استخر قهرمانی و پیست سرپوشیده دوچرخه سواری با اعتباری بیش از 40 میلیارد تومان و روند تکمیل ورزشگاه 15 هزار نفری اظهار کرد: ما برای تکمیل کل طرح‌های عمرانی حوزه ورزش با روند کنونی اعتبارات به 12 سال زمان نیاز داریم. با این حساب باید برخی از این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و درباره این طرح‌ها نیز یک به یک برای بهره‌برداری پیگیر باشیم.
انصاری در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» درباره کمبود اعتبارات بخش آب و فاضلاب روستایی که 6 ماه نخست سال موجب قحطی و کم‌آبی در بیشتر روستاهای استان شد؛ در حالی که دولت قبلی بیشتر تمرکز خود را روی کلنگ‌زدن طرح‌ها معطوف کرده بود، اظهار کرد: اعتبار سال قبل آبفا استان 6/4 میلیارد تومان بوده در حالی که شرکت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام 56 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد با این حال بهره‌برداری این طرح‌ها بیش از 11 سال زمان نیاز دارد. به گفته وی، آبفا در برخی مناطق روستایی اقدام به ساخت مجتمع‌های آبرسانی کرده است در حالی که از منبع آب خبری نیست و باید این طرح‌ها برپایه اولویت‌ها ساخته می‌شد. مقام عالی استان زنجان، در پاسخ به دیگر پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره روند انتقال کارخانه سرب و روی به مکان درنظر گرفته شد در حالی که محصولات کشاورزی زنجان در این منطقه تولید می‌شود و با روند انتقال این کارخانه سلامت شهروندان به خطر خواهد افتاد، افزود: اکنون واحد سرب کارخانه تعطیل است و برای ادامه فعالیت واحد روی کارخانه اداره کل حفاظت محیط‌زیست شرایطی را در 7 بند آورده است.