دنیای‌اقتصاد - همدان- محبوبه یادگاری: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان، مسوولیت تامین سوخت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران با جمعیتی بالغ بر ۱۷۵۸۲۶۸ نفر، نیروگاه‌ها، بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری و... را با دارا بودن هشت ناحیه همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، بهار، اسدآباد، کبودراهنگ و رزن و چهار انبار نفت با بهره‌گیری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد را بر عهده داشته که تاکنون در این زمینه، توانسته انتظارات را برآورده کند که مسوولان وکارکنان واحدهای ستادی، عملیاتی و نواحی تابعه منطقه در توزیع پنج فرآورده اصلی شامل بنزین موتور، بنزین سوپر، نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره و گاز مایع این امر مهم را بر عهده داشته‌اند.
کوهستان الوند این روزها سرمای شدیدی را تجربه کرده و در کنار آن مردمان این دیار هم از این سرما بی‌نصیب نبوده‌اند به گونه‌ای که استان همدان در ردیف سردترین نقاط کشور قرار داشته است. اما نکته حائز اهمیت این است که این سرما خدشه‌ای در عملکرد تلاشگران عرصه سوخت‌رسانی منطقه همدان وارد نکرده چنان‌که تلاش و همت کارکنان، رانندگان و پیمانکاران ناوگان خستگی‌ناپذیر حمل‌ونقل، با تامین و توزیع انواع فرآورده‌های نفتی به تمامی نقاط استان توانسته‌اند در این زمینه خانه‌های مردم را گرم و حرکت چرخ‌ بخش‌های دیگر را استمرار بخشند تا زمستان برای ساکنان استان رنگی از بهارگیرد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، افزایش برودت هوا و بارش برف در استان به‌منظور خدمت‌رسانی هرچه بیشتر و بهتر به مردم، با بسیج کلیه امکانات نسبت به تامین سوخت مورد نیاز مردم اقدام کرده‌ایم.
اصغرتوفیقی بیان کرد: آب و هوای استان همدان متفاوت و شرایط جوی منطقه به لحاظ حداقل و حداکثر برودت و باران در فصول سال متغیر است. میانگین دمای سالانه همدان ۱۱ درجه و همچنین ۴۰ درجه برای گرم‌ترین دما و ۳۲- برای سردترین دمای آن ثبت شده ‌است.
بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هم‌اکنون استان همدان به‌دلیل داشتن مراکز متعدد تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود که این مهم سبب شده تا هرساله شمار زیادی از هموطنان و تورهای خارجی به این استان سفر کرده که بدون هیچ وقفه‌ای و با ظرفیت کامل سوخت مورد نیاز توسط منطقه به آنان عرضه شده است.
توفیقی افزود: با هدایت ناوگان حمل‌ونقل منطقه، سوخت مصرف‌کنندگان عمده و جزء تامین شده و نهایت تلاش در جلوگیری از بروز هرگونه مشکل صورت پذیرفته است. تامین سوخت نیروگاه شهید مفتح از مبدا پالایشگاه‌های اراک و ماهشهر به طور ارسال مستقیم انجام می‌شود که در بازدید اخیر ما از نیروگاه متوجه شدیم سوخت به اندازه کافی ذخیره شده و جای نگرانی نیست.همچنین تقویت تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های سیکل ترکیبی سنندج و زنجان را نیز در برنامه داریم.
توفیقی در ادامه از نزدیک شدن منطقه همدان به هدف وزارت نفت مبنی بر تحقق
۲۵ درصدی سهم مصرف سوخت CNG از سبد سوختی خبر داده و اشاره کرد: تعداد جایگاه‌های CNG در سطح استان همدان به حد استاندارد نزدیک شده است. با توجه به افت دمای هوا و افت فشار گاز، جایگاه‌های CNG تابعه در همدان مصمم‌تر از قبل همچنان در عرصه سوخت‌رسانی فعالیت دارند.
طی ۹ ماه سال‌جاری ۷۵ هزار تن گاز طبیعی CNG در بخش حمل و نقل مصرف شده که با توجه به آمارها، با وجود ۲۱ باب جایگاه
سی ان جی و ۲۳ جایگاه دو منظوره سوخت مایع و گاز طبیعی در استان، روزانه بیش از ۲/۱ میلیون لیتر بنزین در این استان مصرف می‌شود که اگر این جایگاه‌ها فعال نبود مصرف بنزین به میزان قابل توجهی افزایش می‌یافت.
همچنین طی مدت فوق ۲۵ هزار تن گاز مایع عرضه شده که در مقایسه با این مدت در سال قبل بیش از ۹ درصد کاهش داشته است.
وی متذکر شد: فعال بودن جایگاه‌های
سی ان جی در منطقه همدان و عدم تعطیلی آنها منوط به مشارکت جدی در حفظ و نگهداری تجهیزات جایگاه‌ها چه از سوی مردم و چه از سوی مالکان این مراکز و از همه مهم‌تر مدیریت مصرف بهینه و صرفه‌جویی در بخش گاز طبیعی و دیگر فرآورده‌ها از سوی عموم مردم است که این امر سبب می‌شود تا از آلودگی بیشتر محیط‌زیست جلوگیری شده و زمستان امسال را هم بدون هیچ‌گونه دغدغه خاطر پشت سر بگذاریم.
با توجه به اینکه در مجموع ۹۳ باب جایگاه ومجاری عرضه فرآورده‌های نفتی در استان وجود دارد ۲۳ باب از آنها، جایگاه ۲منظوره بوده که با عنایت به پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا امید می‌رود در دهه مبارک فجر جایگاه
یا مهدی(عج) همدان نیز به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال‌جاری تعداد این جایگاه‌ها به ۹۴ عدد افزایش یابد.
آمارها نشان می‌دهد که در ۹ ماه سال جاری حدود ۴/۱ میلیارد لیتر انواع فرآورده بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره در استان مصرف شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵/۱ درصد کاهش مصرف را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، سوخت‌رسانی به خانوارهای شهری و روستایی فاقد شبکه گاز در اولویت قرار داشته و امسال منطقه با در نظر گرفتن سختی فصل زمستان و نزدیکی ایام پایان سال سهم این خانوارها را افزایش داده به نحوی که از ۲۵۰ لیتر به ازای هر کالابرگ با ۵۰ لیتر افزایش به هر خانوار ۳۰۰ لیتر نفت سفید تعلق می‌گیرد.
با وجود افزایش این سهمیه، اعداد و ارقام آمار ۹ ماه سال‌جاری حاکی از کاهش
۲۱ درصدی میزان مصرف نفت سفید نسبت به مدت مشابه سال قبل در منطقه بوده که دلیل این میزان مصرف کاهش را می‌توان پایش مصرف و سهمیه‌بندی واقعی و گسترش
گازرسانی عنوان کرد.
در استان همدان طی ۹ ماه سال‌جاری بیش از ۳۳۰ میلیون لیتر فرآورده بنزین مصرف شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پنج درصد افزایش داشته و علت عمده آن ورود خودروهای جدید و کندی خروج خودروهای فرسوده از گردونه مصرف است. همچنین در مدت فوق فرآورده نفتگاز نیز به‌دلیل افزایش مصرف در بخش حمل و نقل پنج درصد بیشتر از سال گذشته رشد مصرف
داشته است.
با تشویق و ترغیب واحدهای صنعتی به تبدیل سوخت از مایع به گاز، تعدادی از صنایع از جمله کوره‌های آجرپزی و به‌رغم تاثیر دیگر متغیر‌ها مانند تکمیل ذخیره‌سازی سوخت کارخانه‌های سیمان، ذخیره‌سازی و حجم مصرف روزانه نیروگاه شهیدمفتح با توجه به ادامه مصرف مازوت از ابتدای سال‌جاری، مصرف فرآورده نفت کوره در این مدت نسبت به سال قبل هشت درصد کاهش داشته است. در ضمن ۹۶ درصد مصرف نفت کوره استان مربوط به نیروگاه شهید مفتح بوده که خوشبختانه در شرایط کنونی این نیروگاه به مدت قابل‌توجهی از ذخایر سوختی برخوردار است.