دنیای اقتصاد-کرج-رسول باقری: رئیس پارلمان بخش خصوصی استان البرز تغییر پایه‌های اقتصاد مصرف محور به سوی اقتصاد تولیدمحور را از مهم‌ترین عوامل رشد صنعت دانست.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، حسین طوسی با ارائه شرح کوتاهی از فعالیت‌ها و مسوولیت‌های اتاق البرز گفت: نقش کمرنگ تولید در اقتصاد ما نشان‌دهنده این مساله است که محور اقتصاد بیشتر به سوی مصرف‌گرایی است و اگر بخواهیم به شعائر کلان اقتصاد و شعارهای مدیریت کلان برسیم نیازمند تمهیداتی در زمینه تولید محوری خواهیم بود. وی در خصوص اینکه آیا البرز یک قطب صنعتی محسوب می‌شود، اذعان کرد: استان البرز در حد چارچوب و توانایی‌های خودش یک قطب صنعتی به شمار می‌رود، البته در این میان واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی هستند که شامل مجوز صنعتی نبوده، اما در حوزه اتاق اصناف یا شورای اصناف فعالیت می‌کنند. مضافا اعضا و مخاطبان اتاق البرز در حوزه صنعت، دارای پروانه بهره‌برداری و مجوز صنعتی بوده و کالاهای مختلفی تولید می‌کنند. وی در ادامه افزود: در تعریف تولید صنعتی می‌توان به چهار بخش اشاره کرد که تولید محصولات مصرفی، تولید و فرآوری و استخراج مواد معدنی، تولید محصولات کشاورزی و دام و طیور و نیز تولید خدمات فنی و مهندسی و خدمات عمومی از این جمله‌اند. طوسی در خصوص جایگاه فعلی تولید و صنعت گفت: ابتدا باید دید انتظار ما از صنعت چیست و اینکه صنعت چه وضعیتی در سال‌های گذشته داشته است. ماهیت اصلی صنعت و تجارت، توسعه است و هر واحد صنعتی اگر روند رو به توسعه نداشته باشد قطعا سیر نزولی طی کرده و جایی در رقابت افزایشی فعلی ندارد. وی افزود: به اعتقاد من در سال‌های اخیر صنایع ما با مشکل مواجه بوده و به جایگاه صعود آنطور که باید و شاید نرسیده‌اند و آثار مخرب تحریم‌ها و مدیریت‌های نادرست مالی دلیلی است که نباید مکتوم گذاشته شود. از طرفی دیگر آسیب‌شناسی دقیق و تخصصی عوامل بازدارنده رشد صنعت تاثیر بسزایی در بهبود روش‌های مدیریتی اقتصادی خواهد داشت.
شناسایی آسیب‌های اقتصادی
این مسوول در رابطه با آسیب‌های اقتصادی گفت: درآمدهای متکی به نفت که متاسفانه صرف کالاهای مصرفی می‌شود از مواردی است که به پیکره اقتصاد آسیب جدی وارد کرده است. طبق آمارهای رسمی عدد واردات غلات بسیار بالا بود، در صورتی که استعداد کشور در بخش کشاورزی مثال زدنی است و بخش کشاورزی پتانسیل تولیدات گندم و غلات را دارد که امیدواریم در این حوزه به بی‌نیازی در واردات دست پیدا کنیم. طوسی در ادامه گفت: مضافا مهیا بودن زیرساخت‌های تولید نظیر دانش به روز و فنی، مواد اولیه مرغوب، نیروی متخصص و در راس آنها نقدینگی و سرمایه در گردش از عوامل تاثیرگذار بر تولید هستند که فقدان هر کدام از آنها برنتیجه نهایی اثر منفی می‌گذارد.
رقم جزئی معوقات بانکی صنعتی
وی در خصوص معوقات بانکی در حوزه صنعت اعلام کرد: پنج‌درصد از صورت تسهیلات در اختیار بنگاه‌های تولیدی است که در قبال آن وثائق شخصی معتبر و خارج از طرح موجود بوده و هم‌اکنون صرف دانش فنی و تاسیسات و ماشین‌آلات شده است و هیچ تردیدی در بازگشت این تسهیلات وجود نخواهد داشت و قطعا بخش تولید و صنعت انحرافی در مسائل مالی ندارد.
لزوم استحکام پیوند صنعت و دانشگاه
طوسی در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه نیز ابراز کرد: در مقابل تئوری‌های مطرح شده و مدل‌هایی که در این حوزه ارائه شده، قدم‌های عملی کمی برداشته شده است. در استان البرز دانشگاه‌های قدیمی و با سابقه مهمی از جمله پردیس کشاورزی کرج، پژوهشگاه مواد و انرژی و دانشگاه آزاد و علمی کاربردی مستقر است که همکاری پیاپی با آنها منجر به دستاوردهای مثبتی در حوزه تولید و تجارت و صنعت خواهد شد. وی افزود: در آینده نزدیک اتاق البرز با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور اقدام به برگزاری تور صنعتی خواهد کرد که طی آن متخصصان از صنایع شیمیایی بازدید کرده و در زمینه بهینه‌سازی صنعت و جلوگیری از اتلاف انرژی اولین گام برداشته خواهد شد.