دنیای اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: بازار خودرو زنجان روزهای رکود را سپری می‌کند. سرمای زمستان این بازار را همچون مسکن به خواب سنگین برده است. از بازار خودرو خبر می‌رسد مردم چندان رغبتی برای خرید خودرو ندارند و با جو کنونی چشم انتظار پایین آمدن قیمت‌ها هستند.
دلالان نیز چندان تمایلی برای خرید و فروش خودروهای داخلی‌وخارجی ندارند و ترجیح داده‌اند همچنان در بازار داغ بورس باقی بمانند. با این شرایط، سایه ثبات بر قیمت خودرو در سال آینده سنگینی خواهد کرد؟
زنجان استانی است که درآمد خانوارها در آن نسبت به متوسط کشوری بسیار پایین است؛ به طوری که رتبه بیست و هشتم استان‌های کشور در پایین بودن درآمدهای خانوارها را کسب کرده است.
همین این امر مزید علت است تا در زنجان خودروهای مدل بالای خارجی چندان به چشم نیاید و این روزها که بازار بورس داغ است سرمایه‌گذاران نیز به جای ورود به بازار سرد خودرو، بازار داغ بورس و خرید سهم‌های با ارزش بورسی بالا را زیر ذره‌بین دنبال کنند.
به گفته فعالان بازار، خرید و فروش خودرو در رکود شدیدی به سر می‌برد و این در حالی است که قیمت خودروهای داخلی تغییر چندانی نکرده و خودروهای وارداتی‌ نیز در حد یک تا ۲ میلیون تومان نوسان قیمت داشته‌اند. در واقع با وجود رکود حاکم بر بازار، کاهش قیمت چندانی رخ نداده و مردم دست از تحریم بازار برنداشته و قیمت‌ها نیز کوتاه نمی‌آیند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی، دلیل اصلی رکود بازار، انتظار مردم برای کاهش قیمت است. مردم نیز هنوز با دنبال کردن برنامه‌های سیاست خارجی دولت گمان می‌برند که خودرو ارزان خواهد شد، حال آنکه این اتفاق با توجه به شرایط فعلی، بسیار بعید به نظر می‌رسد.
نبود تولید انبوه
همچنین با کمبود نقدینگی و نبود افزایش چشمگیر تولید خودرو، نمی‌توان کاهش قیمت انواع خودرو را در بازار پیش‌بینی کرد. هر چند در برخی هفته‌ها نوسان در قیمت بازار خودرو حاکم بوده، اما این نوسان نیز نمی‌تواند بازار خودرو را به شرایط مساعد برساند.
رئیس اتحادیه مشاوران خودرو زنجان، با پرداختن به این موضوع در تحلیل بازار روز خودرو زنجان گفت: به‌دلیل گرانی انواع خودروهای داخلی و خارجی و تزریق سرمایه‌ها به سمت بورس همچنان بازار خودرو در زنجان راکد و خرید و فروش نیز بسیار ضعیف است.
محرمعلی قنبری، با اعلام اینکه هر چند قیمت خودروهای داخلی کاهش یک تا ۲ میلیون تومانی داشته، اما همین امر نیز نتوانسته بازار خودرو را از یخبندان زمستانی خارج نگه دارد.
وی ادامه داد: برخی خودروهای خارجی تا سقف ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند، اما این امر نیز نتوانسته خریداران را به سمت بنگاه‌های معاملاتی سوق دهد.
وی، افزایش تولید را در رونق بازار عرضه و تقاضا حائز اهمیت دانست و با اشاره به تحولات سیاسی کشورمان و مذاکرات صورت گرفته با غربی‌ها ادامه داد: به‌دلیل اینکه قطعات خودرویی از خارج تامین می‌شود در صورت امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی تولیدکننده خودرو در سطح ملی، روند کاهش قیمت در بازار را شاهد خواهیم بود.
به گفته قنبری، همین امر موجب شده تا دلالان نیز به این بازار ورود پیدا نکنند.
رئیس اتحادیه مشاوران خودرو زنجان، تشویق و حمایت از قطعه سازان داخلی برای تولید قطعات خودرویی را راهکار
برون رفت از شرایط کنونی عنوان کرد و متذکر شد: در صورتی که تولید خودرو به انبوه برسد، شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود. برای مثال قیمت پرشیا به مرز ۴۰ میلیون تومان و پراید تا مرز ۲۰ میلیون تومان رسیده و اگر شرایط بازار و برنامه‌های خارجی دولت به سمت تعامل پیش رود شاهد رونق بازار انواع خودروها خواهیم بود.
وی با اعلام اینکه پژو ۲۰۶، ۲۰۶ اس- دی و تیپ دو جزو خودروهای پرفروش در بازار خودرو زنجان هستند، اضافه کرد: افزایش قیمت پراید نسبت به سال ۹۰ بسیار چشمگیر بود، به طوری که از هشت میلیون تومان اکنون به ۱۹ میلیون تومان رسیده است.
قنبری معیوب بودن برخی قطعات خودروهای نو را جزو چالش‌های روز بازار خودرو عنوان کرد که موجب شده خریداران با مشکلاتی در بنگاه‌های معاملاتی روبه‌رو شوند.
وی درباره انتقادهای برخی خریداران نسبت به معیوب بودن خودروها در ابتدای خرید، بر لزوم ارتقای کیفیت محصولات تولیدی از سوی تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: نباید تولیدکنندگان کیفیت را فدای کمیت کنند؛ هر چند خدمات پس از فروش برای خودروها تعریف شده، اما این نمی‌تواند دلیلی بر بی‌توجهی به کیفیت قطعات باشد.
با این حال وی احتمال داد سال آینده رونق بازار خودرو از راه برسد. این گزارش در حالی بیان می‌شود که برخی بنگاه‌های معاملاتی قیمت‌های انواع خودرو را همچنان بالا نگه داشته‌اند و نظارت بر نحوه تعیین قیمت‌ها در این مراکز کار سختی به نظر می‌رسد.