دنیای‌اقتصاد- مینا دربندی: شهردار زنجان از افتتاح و بهره‌برداری از جامع‌ترین سامانه هوشمند ناوگان تاکسیرانی کشور در شهرداری زنجان خبر داد.
محسن امین در مراسم افتتاح فاز نخست بهره‌برداری از سامانه هوشمند ناوگان تاکسیرانی شهرداری زنجان درباره مزایای این سامانه افزود: این سامانه کامل‌ترین و جامع‌ترین سامانه مورد استفاده در کشور است. وی خاطرنشان کرد: گرچه در سایر استان‌ها نیز از سامانه‌های تاکسیرانی و تاکسی‌متر استفاده شده است، اما سامانه مورد استفاده در زنجان شامل کامل‌ترین و دقیق‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز است.
شهردار زنجان با بیان اینکه فقط بخشی از خدمات سامانه هوشمند ناوگان تاکسیرانی شهرداری زنجان، تاکسی‌متر است، گفت: این سامانه زمینه استفاده از کارت بانک، اینترنت و سایر خدمات الکترونیکی را فراهم کرده است که در پی فعال‌سازی اینترنت و توزیع نرم‌افزارهای تهیه شده در بین مردم مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
شهردار زنجان گفت: با نصب سیستم هوشمند ناوگان تاکسیرانی شهر زنجان نارضایتی از سازمان تاکسیرانی مرتفع می‌شود.
امین خاطرنشان کرد: در فاز نخست ۱۶۰دستگاه تاکسی بی‌سیم و تاکسی بانوان شهر زنجان مجهز به سامانه هوشمند می‌شوند.
وی هزینه پیش‌بینی شده برای نصب این سامانه هوشمند را بر ناوگان تاکسیرانی شهرداری زنجان ۸۰ میلیارد ریال اعلام و ابراز کرد: مزایای نصب این سامانه قابل توجیه بودن هزینه‌های برآورده شده را ممکن کرده است.
شهردار زنجان در خصوص مزایای نصب «تاکسی متر» بر تاکسی‌ها گفت: صرفه‌جویی در وقت، تامین امنیت، افزایش بهره‌وری و رضایتمندی، افزایش نظارت بر عملکرد تاکسیرانان و تامین امنیت را می‌توان از مزایای این سیستم هوشمند برشمرد.
امین عنوان کرد: شهرداری زنجان در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات و افزایش رضایتمندی مردم استفاده از روش‌های نوین مدیریتی و تجهیزات به روز را در برنامه کاری خود قرار داده است. در ادامه مسوول فنی شرکت «مگا فرس آلمان» که تامین و نصب سامانه هوشمند ناوگان تاکسیرانی شهرداری زنجان را به عهده دارد نیز در ادامه گفت: سامانه هوشمند مورد استفاده در ناوگان تاکسیرانی شهرداری زنجان از بهترین نوع سامانه‌های مورد استفاده در دنیا محسوب می‌شود.
محمد گروسی سامانه هوشمند نصب شده بر تاکسی‌های زنجان را دارای کامل‌ترین زیرساخت‌های لازم برشمرد و افزود: گرچه این سامانه در استان قزوین نیز نصب شده است، اما به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و زیرساخت‌های کامل نمونه مشابه زنجان را ندارد.
وی یادآور شد: سامانه‌های هوشمند مورد استفاده در کشور دارای قابلیت‌های کمتری نسبت به سامانه مورد استفاده در زنجان هستند. گروسی خاطرنشان کرد: فقط شرکت مگا فرس توان تهیه سیستم جامع رهیاب مورد استفاده در سامانه مذکور را داشته و سایر شرکت‌ها رهیابی با جامعیت این‌چنینی ندارند، در واقع این شرکت نقشه رهیاب جامع کشور را دارد. گروسی به تبیین مزایای «تاکسی متر» پرداخت و افزود: این سیستم امکان نظارت و کنترل صددرصدی را برای مدیران ناوگان فراهم می‌سازد، همچنین می‌توان ۱۵۰ نوع تخلف اعم از سرعت غیرمجاز، خروج غیرمجاز از مسیر و غیره را برای آن تعریف و کنترل کرد.
به گفته وی، امکان مشاهده محل، سرعت و فعال یا غیرفعال بودن تاکسی‌ها، امکان دریافت تاریخ حرکتی تاکسی‌ها طی روزهای گذشته، مشاهده مسیر‌های رفت و برگشت، ایستگاه‌های توقف و غیره از مزایای این سیستم هوشمند است. وی ادامه داد: این سامانه با هدایت صحیح ناوگان موجب صرفه‌جویی در وقت، هزینه و سرمایه‌های تاکسیرانان می‌شود، چرا که دیگر راننده مجبور نیست مسیرهای طولانی را بدون مسافر حرکت کند تا در مسیر مشخصی مسافر سوار کند، بلکه محل سوار شدن و پیاده شدن مسافر مشخص است و سیستم نزدیکترین مسیر را به راننده پیشنهاد خواهد کرد.
گروسی با اشاره به وجود بستر‌های لازم برای استفاده از کارت بانک و اینترنت از طریق سامانه هوشمند ناوگان تاکسیرانی گفت: چنین امکاناتی زمینه رضایت بیشتر شهروندان را فراهم می‌کند.