دنیای‌اقتصاد- بجنورد- فاطمه برزگر: شهرستان شیروان با جمعیتی بالغ بر 165 هزار نفر در کنار جاده آسیایی و در 60 کیلومتری شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی واقع شده است.
شهرستانی که تنها یک مرکز درمانی دارد. این در حالی است که ساختمان بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان مربوط به قبل از انقلاب است ساخت آن از سال ۵۳ با ظرفیت ۵۵ تخت آغاز شده و در سال ۷۳ با ۵۷ تخت بیمارستانی به صورت رسمی افتتاح شده است. باتوجه به اینکه امکانات مرکز درمانی براساس نیاز آن در سال‌های قبل از انقلاب ظرفیت‌سازی شده است اکنون با افزایش رو به رشد جمعیت شیروان این بیمارستان نمی‌تواند جوابگوی نیازهای درمانی مراجعان باشد.
کمبود تجهیزات در این بیمارستان نخستین موضوعی است که بسیاری از مراجعان از آن گله می‌کنند. یکی از شهروندان دراین باره می‌گوید: در بیشتر مواقع به‌دلیل کمبود امکانات بیماران اورژانسی به بجنورد منتقل می‌شوند که این امر باعث تاخیر در مراحل درمانی بیمار می‌شود.
علیرضا همایونی از شرایط نامناسب بهداشتی فضای بیمارستان نیز گلایه می‌کند و توضیح می‌دهد: برای هرکار کوچکی دراین بیمارستان باید در صف بایستیم تا مبلغی را واریز کنیم که باعث تاخیر درمراحل درمانی بیمار می‌شود که جا دارد همه مبلغ را هنگام مرخص شدن بیمار اورژانسی بگیرند.
هرچند که با وجود کمبود امکانات و فضای درمانی بهداشتی پزشکان و پرستاران همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا خدمات مورد نیاز را به افراد ارائه دهند و تا حدی که در توان دارند از درد این بیماران بکاهند، ضمن اینکه در سال‌های گذشته خیران سلامت برای رفع مشکلات موجود در بیمارستان امام خمینی(ره) گام‌های مثبتی نیز برداشته‌اند، اما در کنار حضور خیران شهر، ما نیاز به نگاه ویژه مسوولان داریم تا علاوه‌بر رفع کمبودهای موجود روند ساخت دومین بیمارستان این شهرستان را تسریع کنند.
بر اساس این گزارش، برای رفع این کمبودها پروژه بیمارستان ۲۱۸ تختخوابی در دی ماه ۸۹ کلید خورد.
عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: برای ساخت این بیمارستان ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده، اما تاکنون تنها هفت میلیارد ریال از این بودجه پرداخت شده، آن هم در شرایطی که پیمانکار پروژه حدود ۲۷ میلیارد ریال هزینه کرده است. وی ابراز امیدواری کرد: به محض تامین اعتبار این پروژه با سرعت بیشتری به سرانجام خواهد رسید.
تامین ۱۷۰ میلیارد ریال از منابع وزارت راه و شهرسازی
البته اواسط خرداد ماه سال‌جاری هم علی‌اصغر بدیعی مقدم، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی از جذب ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه بیمارستان ۲۱۸ تختخوابی شیروان از ردیف سفر مقام معظم رهبری به استان خبرداده بود که به‌طور مجموع ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این بیمارستان تخصیص یافته و در یک دوره سه ساله جذب خواهد شد. ضمن اینکه از اعتبارسفرهای رهبری و ۱۷۰ میلیارد ریال از منابع وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.
به محض تخصیص اعتبار
کار به سرعت ادامه می‌یابد
از این موارد که بگذریم بخشی از این اقدام نیز مربوط به متولیان امر بهداشت دراین شهرستان است و باید نظر آنها را شنید، موضوعی که موجب شد تا نظر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را نیز جویا شویم.
ابراهیم گلمکانی می‌گوید: در جلساتی که با معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان شمالی در ارتباط با پروژه‌های این استان به‌ویژه طرح ساخت بیمارستان ۲۱۸ تختخوابی شیروان داشتیم مقرر شد، تا هرچه سریع‌تر به محض تخصیص و تحویل بودجه به مسوول طرح، کار با سرعت بیشتری ادامه یابد.
وی توضیح می‌دهد که بودجه‌ای نیز از محل اعتبارات سفر رهبری به شهرستان شیروان برای تسریع در ساخت این پروژه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ مصوب شده که البته تاکنون پرداخت نشده و به محض واریز شدن بودجه به حساب مجری طرح، کار با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. به این ترتیب باید گفت بیمارستانی که قرار بوده با بیش از ۲۰۰ تختخواب برای مداوای بیماران در زمینی به مساحت ۸۰ هزار مترمربع ساخته شود با وجود اینکه زمین آن نیز توسط یکی از اهالی روستای چلو اهدا شده است، همچنان در مرحله سفتکاری باقی‌مانده است.
۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی
بعد از سه سال
اسماعیل حسین پور، عضو شورای اسلامی شهرستان شیروان فضا، امکانات و پرسنل بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان را ناکافی می‌داند و می‌گوید: کمبود امکانات و فضا در تنها بیمارستان شیروان، سبب بروز مشکلات حادی برای شهروندان شده است. وی شرایط موجود این بیمارستان را در شأن مردم دومین شهر استان نمی‌داند.
وی در ارتباط با روند ساخت بیمارستان شهر شیروان هم می‌گوید: با توجه به روند کند اختصاص اعتبارات، این بیمارستان تا چهار سال آینده نیز به بهره‌برداری نمی‌رسد. ضمن اینکه پیمانکار این پروژه که از جانب مسکن و راه و شهرسازی استان معرفی شده بود به‌دلیل نبود اعتبار، پروژه را رها کرده است.
وی با اشاره به اینکه فاز اول بیمارستان ۲۱۸ تختخوابی شیروان با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال در مساحت ۱۷ هزار متر به صورت اسکلت بتن آرمه در همین تاریخ کلنگ زده شد که مدتی بعد از اجرای عملیات به مدت یک‌سال به علت کمبود تخصیص اعتبار و بودجه توقف داشت و این پروژه که قرار بود فار اول آن در شهریور ماه ۱۳۹۱ پایان یابد تا اکنون کامل نشده و اوایل خردادماه، اعتباری حدود ۳۰ میلیارد ریال دیگر نیزبرای ادامه ساخت به این پروژهاختصاص یافت.
واقعیت این است که این پروژه سه ساله که پا به چهارمین سال زده شدن کلنگ ساخت گذاشته است تنها و بی‌پناه رها شده و انگار قرار نیست به این زودی‌ها مکانی برای مرهم گذاشتن بر درد بیماری شیروانی‌ها باشد.