دنیای‌اقتصاد- اراک- محمدرضا اکبری اصل: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: به‌منظور سهولت کار، تردد کمتر و کاهش ترافیک و آلودگی هوا طرح پرداخت غیرحضوری قبوض برق از طریق سامانه هوشمند 1521 از ایام دهه فجر در استان مرکزی آغاز شده و تا تابستان سال آینده نیز 19 نوع خدمات دیگر از طریق سامانه‌های هوشمند به مردم ارائه خواهد شد.
مهندس شبیهی در ادامه میزان مصرف انرژی را در کشور نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر دانست و با اشاره به ضرورت کاهش مصرف برق توسط مشترکان افزود: تولید هر کیلووات برق به ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این برای مصرف زیاد و غیربهینه مقرون به صرفه نیست و از نظر آلودگی هوا، ایجاد نیروگاه‌ها نیز به ضرر مردم است و این مشکل بدون همکاری مردم حل نخواهد شد، از این رو این شرکت به مشترکانی که مصرف خود را به زمان‌های کم باری تغییر دهند، تخفیف می‌دهد.
وی افزود: این شرکت به‌منظور بالا بردن راندمان شبکه‌ها و کاهش مصرف برق روی ساختار شبکه‌ها کار کرده و طول شبکه‌های فشار ضعیف را کاهش داده است. همچنین نظارت سازمان بهره‌وری انرژی بر تولیدات کارخانه‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو بوده و طرح جامع مدیریت مصرف ۲۰ ساله پیش‌بینی شده که علاوه‌بر کاهش مصرف برق به وزارت نیرو کمک خواهد کرد تا در زمینه مصرف انرژی حرفی برای گفتن داشته باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی سرقت تجهیزات را از دیگر مشکلات این شرکت عنوان کرد و گفت: اخیرا با همکاری خوب نیروی انتظامی تعداد زیادی از سارقان شناسایی و دستگیر شده‌اند. همچنین طی یک سال اخیر در حوزه تست و بازدید لوازم اندازه‌گیری، کارهای بسیار خوبی شده و اکیپ‌های این اداره کاملا مجهز شده‌اند و از استفاده‌های غیرمجاز از برق جلوگیری می‌کنند.
مهندس شبیهی ضمن استقبال از هر طرح کاهش مصرف برق گفت: ما در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر فعالانه وارد شده و با نصب فتوولتاییک در ۳۴ مدرسه و مسجد بخشی از برق مصرفی آنها را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرده‌ایم و در این زمینه از سرمایه‌گذاران استقبال خواهیم کرد.