دنیای اقتصاد - بندرعباس: مدیرعامل بیمه سلامت ایران از بدهی هشت هزار میلیارد ریالی این بیمه به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خبر داد.
انوشیروان محسنی بندپی در حاشیه چهارمین اجلاس سراسری مدیران بیمه سلامت سراسر کشور در بندرعباس اظهار کرد: همچنین این بیمه به بخش خصوصی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و به تامین اجتماعی ۷۰۰ میلیارد ریال بدهی دارد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مطالبات تا پایان اسفند پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: کمبود اعتبارات، سبب انباشته شدن بدهی سازمان‌های بیمه گر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و بیمارستان‌ها شده است.
محسنی با اشاره به اجرا نشدن طرح پزشک خانواده به‌دلیل نبود تخصیص منابع مالی گفت: با اختصاص ۱۰۰ درصدی ردیف‌های بودجه‌ای بخش سلامت و بازنگری و آسیب شناسی فرآیندهای این طرح در روستاها و شهرها و شرایط ماندگاری ماماها و منابع مالی دستمزد، طرح پزشک خانواده نیز در سال آینده اجرا می‌شود.
جاسم جادری، استاندار استان هرمزگان نیز در این اجلاس گفت: مردم هرمزگان در بحث سلامت به‌ویژه در مناطق غربی و شرقی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند به گونه‌ای که برای گرفتن یک ام آر ‌ای باید گاهی اوقات یک تا سه ماه در نوبت بمانند یا به استان‌های دیگر مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه متولیان بهداشت و درمان در هرمزگان تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات با امکانات موجود به‌کار گرفته اند، گفت: در این بخش نیازمند یاری همه هستیم و شبکه بیمه سلامت نیز باید با تعامل، همکاری و همفکری بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی در جهت ارتقای این خدمات بکوشد.
جادری در ادامه ابراز کرد: امروز بسیاری از روستاهای هرمزگان از نعمت آب، برق و جاده که نیاز اولیه و ابتدایی زندگی محسوب می‌شود بی‌بهره‌اند و عناوین بزرگی که برای هرمزگان به‌کار می‌رفته و می‌رود، عایدی برای آنها نداشته است.
استاندار هرمزگان اضافه کرد: عناوین بزرگی همچون دروازه تجارت منطقه، پایتخت اقتصادی کشور، مرکز ترانزیت ایران و قطب‌های متعدد فولاد، کشاورزی و شیلات برای مردم این دیار چندان بهره‌ای نداشته و باید به این عناوین به گونه‌ای توجه شود که دستاوردهای آن در زندگی مردم نیز بروز
و ظهور کند.
جادری به سفر دکتر روحانی به هرمزگان اشاره کرد و گفت: در این سفر بر استفاده از پتانسیل‌های بزرگ منطقه برای ارتقای خدمت رسانی به مردم مناطق کمتر توسعه یافته به ویژه در شرق و غرب استان تاکید کردیم که با استقبال رئیس جمهور مواجه شد.
بهمن برزگر، معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت نیز گفت: آموزش و پرورش در بین سازمان‌ها و نهادهای دولتی با یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بیشترین بدهکاری را به این مجموعه دارد.
وی افزود: در مجموع هم اینک سازمان‌ها و نهادهای دولتی حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بیمه سلامت بدهکار هستند.
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان اظهار کرد: پس از آموزش و پرورش، بنیاد شهید با یک‌هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال و سازمان بهزیستی با یک هزار و ۱۰۰میلیارد ریال از دیگر بدهکاران عمده به بیمه سلامت هستند.
برزگرخاطرنشان کرد: نهادهای یاد شده در حالی از پرداخت بدهی خود خودداری می‌کنند که اعتبارات این بخش در سرفصل‌های بودجه‌ای آنها لحاظ شده است و آن را دریافت می‌کنند.
وی اضافه کرد: بیمه سلامت همواره درخواست کرده است، بدهی اداره‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها از سرجمع اعتبارات آنها کسر و به صورت مستقیم از سوی معاونت برنامه‌ریزی پرداخت شود، اما این خواسته تاکنون اجرایی نشده است و تداوم این رویه موجب ناکارآمدی نهاد بیمه می‌شود.
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان ادامه داد: واقعی نبودن سرانه‌ها و نبود تناسب آنها با تعرفه‌های بخش سلامت و نبود اهرم‌های قانونی لازم برای وصول مطالبات، مهم‌ترین چالش‌های این حوزه هستند و همین امر فعالیت بیمه سلامت را به عنوان یک نهاد عرضه کننده خدمات اجتماعی دچار مشکل جدی کرده است.
برزگر بیمه سلامت را از نهادهای زیان‌ده دانست و اضافه کرد:حتی اگر مطالبات به موقع پرداخت شود به سبب آنکه منابع با تاخیر و بدون در نظر گرفتن سرعت افزایش تعرفه‌ها اختصاص می‌یابد بازهم مشکلات زیادی در این بخش باقی می‌ماند.
وی، میزان بدهی بیمه سلامت به دانشگاه‌های علوم پزشکی، تامین اجتماعی و بخش خصوصی را ۱۱هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی‌های انجام شده و تخصیص‌های دولتی، بخش عمده این بدهی تا پایان امسال پرداخت شود.
معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت، بودجه سال ۹۲بیمه سلامت را در مجموع ۳۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: دوسوم این اعتبار دولتی و مابقی آن از محل پرداخت‌های بیمه شدگان تامین شده است.