دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: در سفر رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران به بیرجند، نشست مشترکی با استاندار خراسان جنوبی به‌منظور همفکری و همکاری‌های بیشتر، در اتاق بیرجند برگزار شد.
نگاه ویژه اتاق ایران به خراسان جنوبی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: اتاق بازرگانی ایران نگاه خاص و ویژه‌ای به فعالان اقتصادی خراسان جنوبی و اتاق بازرگانی بیرجند دارد.
مهندس محسن احتشام در نشست مشترک رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران و اتاق بیرجند با استاندار خراسان جنوبی گفت: هدف از این جلسه تبادل‌نظر و همفکری درخصوص ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و ما در اتاق‌ها خود را ملزم به اجرایی کردن رهنمودهای مقام‌معظم رهبری می‌دانیم.
وی افزود: در اتاق بیرجند آمادگی کامل داریم که در بخش سرمایه‌گذاری و اشتغال سهم خود را انجام می‌دهیم و رهنمودهای مقام معظم رهبری را عملی کنیم.
محسن جلالپور، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز توضیحاتی در رابطه با عملکرد و توانایی‌های اتاق بیرجند و استانداری ارائه و ابراز امیدواری کرد که از این پس، شاهد موفقیت‌های بیشتر این اتاق و رشد و توسعه استان خواهیم بود.
محمود اسلامیان، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز گفت: درچند سال اخیر تولید آسیب‌های فراوانی دید، اکنون تورم در دنیا یک مساله حل شده است که با کنترل نقدینگی میسرمی شود، اما ایجاد رونق و خروج از رکود بسیار مشکل است. وی بیان کرد: بین نهادهای تولیدی و مالی باید توازن برقرار باشد، در غیر این صورت یکی از آنها زمین می‌خورد.
اسلامیان تاکید کرد: تولید کشور باید از این وضعیت خارج شود و این امر نیاز به تصمیمات درست و فوری دارد و امیدوار هستیم امسال، سال خروج بخش تولید کشور از رکود باشد که نخستین قدم آن حل مشکل معوقات بانکی است.
وی گفت: درخواست ما این است که مسائل جدی و ضروری بخش تولید و صنعت کشور از جمله مسائل بانکی به مسوولان منعکس شود تا درخصوص آنها تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.
حسین نقره کارشیرازی، دبیرکل اتاق ایران نیز گفت: امیدوار هستیم پیشنهادها درخصوص رفع مسائل گمرکی استان مورد توجه قرار گرفته و راهگشا باشد.
وی افزود: اتاق ایران برای همکاری با اتاق‌های سراسر کشور عزم جدی دارد، به‌ویژه اتاق‌هایی که خود در این زمینه پیشقدم شده‌اند.
مظفر علیخانی، سرپرست امور استان‌های اتاق ایران عنوان کرد: بیشترین همکاری اقتصادی خراسان جنوبی با افغانستان است و این کشور پنجمین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود بازار آن برای ایران بسیار استراتژیک
است.
وی افزود: متاسفانه با توجه به اینکه خود افغانستان از توسعه کمتری برخوردار است، زیرساخت‌های لازم را ندارد و نیازمند توجه ایران برای توسعه زیرساخت‌ها و توسعه همکاری‌های اقتصادی است. علیخانی اظهار کرد: بر همین اساس تجاری که با ایران همکاری دارند، نیازمند تسهیلات بیشتر برای رفت و آمد، ایجاد کنسول‌گری و تعرفه‌های ترجیحی هستند. فرامرزی، نایب رئیس اول اتاق بیرجند نیز بیان کرد: بازگشایی بازارچه‌های افغانستان باید در دستور کار قرار گیرد که این امر نیاز به اعزام هیاتی از خراسان جنوبی به افغانستان دارد.
وی افزود: بحث واردات از افغانستان باید با معافیت گمرکی صورت گیرد، همچنین بحث سوخت ماشین‌های بارگیری باید بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد. فرامرزی با اشاره به جوایز صادراتی اعلام کرد: جوایز صادراتی پرداخت نمی‌شود و چند سالی است که فعالان اقتصادی طلب دارند و باید این امر در اولویت قرار گیرد. نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی بیرجند گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان به علت کمبود نقدینگی و نداشتن توان پرداخت بدهی‌ها یا تعطیل شده یا در حال تعطیلی هستند و واحد تولیدی زمانی می‌تواند به بازار افغانستان صادرات داشته باشد که فعال باشد.
محمدحسین قربانی راد اظهارکرد: استمهال بدهی آنها خیلی اثرگذار نبوده و برخی تولیدات آنها از روند تولید خارج شده است و لازم است توجه ویژه‌ای به این مساله شود.
عضو دیگر هیات رئیسه اتاق بیرجند نیز اعلام کرد: اولویت ما باید در استان مسائل گمرکی باشد. ما خواهان اصلاح رویه‌های گمرکی هستیم و استقرار رویه واردات در گمرک‌ها را نیز خواستاریم. خامه زرعنوان کرد: ترانزیت کانتینری نیز از دیگر مرزهای کشور انجام می‌شودو لازم است نیروی انسانی موردنیازگمرک استان تامین شود. خامه‌زر تصریح کرد: اعتبارات ملی به طرح جامع گمرک استان نیز باید افزایش یابد و همچنین ایجاد پنجره واحد در دستور کار قرار گیرد. این عضو هیات نمایندگان اتاق بیرجند یادآور شد: جاده ماهی‌رود به فراه نیز به هیچ‌وجه مناسب نیست و باید مورد بازسازی قرار گیرد.
وی عنوان کرد: ما خواستار استفاده از مرز جهت ایجاد تحول در استان هستیم و باید این مساله مورد توجه قرار گیرد و ترانزیت کانتینری به مرز ماهی‌رود در دستور کار قرار گیرد.
کریمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بیرجند نیز گفت: فرآوری محصولات معدنی استان از دیگر نکاتی است که باید در این استان مورد توجه قرار گیرد، اما هنوز در استان بهره‌وری معدنی نداریم و در بحث کشاورزی نیز متاسفانه فرآوری محصولات کشاورزی نداریم.
وی تصریح کرد: ترانزیت ریلی شرق کشور نیز اهمیت فراوانی دارد که هزینه حمل‌ونقل تامین مواد را کاهش می‌دهد و باید هر چه سریع‌تر عملی شود.
استفاده از توان بخش خصوصی
استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: تاکید ما همیشه بر این بوده که راهی به جز استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی نداریم، و نظر ریاست جمهوری نیز بر این است که در تمام استان‌ها از نظر مردم و نیروی آنها استفاده شود. وجه‌الله خدمتگزارافزود: حماسه سیاسی در سال ۱۳۹۲ محقق شد و انتخاب دولت تدبیر و امید برآیند این حماسه بود، اما برای تحقق حماسه اقتصادی بایدهمه ما در بخش دولت و خصوصی تلاش کنیم.
خدمتگزار بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌ها در بخش خصوصی استفاده شود، زیرا این بخش مشکلات و راهکارها را به خوبی می‌شناسد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: باید مشکلات استان را به‌طور ویژه دنبال کرد و شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنیم که بتوان از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد.
وی بیان کرد: دولت و مجلس باید اعتماد لازم را به بخش خصوصی داشته و در صورت لزوم به جای بانک‌ها از اتاق‌ها درخواست انجام کار کارشناسی داشته باشند. خدمتگزار تصریح کرد: باید با کار کارشناسی رونق را در زندگی مردم ایجاد کرد، به شکلی که بتوانند آن را احساس کنند. اکنون رقم یارانه‌ای که به مردم در سال گذشته داده شده با بودجه اعتبارات جاری و عمرانی استان قابل مقایسه نیست.
او توضیح داد: اگر بتوانیم تولید را افزایش دهیم، در پرداخت به مردم و ایجاد رونق اقتصادی موفق‌تر خواهیم بود، بحث ایجاد اشتغال نیز محقق نمی‌شود، مگر در صورت توجه به تولید و همه این عوامل به هم پیوسته هستند و باید در کنار یکدیگر دیده شوند. استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: بخش خصوصی نیز باید تلاش کند در تعامل با مجلس شورای اسلامی مشکلات قانونی را پیدا کرده و اصلاح کند.
توسعه با حمایت بخش خصوصی
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز پس از شنیدن سخنان مطرح شده گفت: امیدوار هستیم، بخش خصوصی خراسان جنوبی با تلاش خود به روند تحقق توسعه در این استان کمک کند.
وی اضافه کرد: با وجود مشکلات فراوانی که وجود دارد، اما روند حرکت، روندی در سمت و سوی امید است و هر دولتی بدون کمک مردم توفیق چندانی نخواهد داشت.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور یادآور شد: اکنون اگر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی شدن اقتصاد محقق شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
شافعی عنوان کرد: آنچه می‌تواند ما را به توفیق برساند، برنامه براساس باور و همکاری عمومی است و اکنون با اعتقادی که در دولت و بخش خصوصی وجود دارد و مکمل یکدیگر هستند، می‌توانیم به موفقیت خود در آینده امیدوار باشیم.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در بسیاری استان‌ها منابع مالی دولت امن شده و بیرون نیز نخواهد آمد، زیرا بدون برنامه عمل شده است، اما اتاق ایران طرح تعیین اولویت‌های اقتصادی هر استان را در دستور کار قرار داد و استان خراسان نیز عامل اول توسعه را که نیروی انسانی است در اختیار دارد.