دنیای اقتصاد، استان تهران، صادق شاهیان نطنزی: مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران به همراه گروهی از کارشناسان، با حضور در شهر باقرشهر، از پروژه‌های عمرانی این شهر دیدن کردند. مرتضی سلیم پس از دیدار از کمربندی، پل سه راهی بهشت زهرا(س) و دومین زورخانه شهر باقرشهر، نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، معاونان و مسوول شهرداری در محل سالن اجتماعات شهرداری باقرشهر برگزار کردند.

در این نشست سعید استاد فرج، شهردار باقرشهر اظهار کرد: به‌رغم اینکه از حیث قوانین و مقررات مشکلات مالی توان‌فرسایی به شهرداری تحمیل شده است و شهرداری حدود ۶۰ درصد توان مالی خود را از دست داده است، اما شهرداری باقرشهر توانمندی بسیار مناسبی دارد و در گذشته طراح، معمار و مجری کارهای بسیار بزرگی بوده است.

استاد فرج افزود: به لحاظ برنامه پنجم توسعه اقتصادی، در بعضی از اصول آن همچون حوزه آلایندگی محیط زیست، صنایع آلاینده و قانون ارزش افزوده، براساس قانون ارقامی به شهرداری‌های محل تعلق می‌گرفت که اکنون این قانون دستخوش تغییراتی شده است و از ناحیه این تغییرات، چندین شهرداری در کشور بسیار آسیب دیدند که شهرداری باقرشهر در زمره آنان بود، اما با ملاحظه این نکته معتقدیم که شهرداری باقرشهر آینده بسیارخوبی در پیش دارد و کارهای خوبی را با کمک شورای شهر جوان خود در دست خواهیم داشت.

در ادامه حسین توکلی، عضو شورای اسلامی باقرشهر با بیان تعهدات شهرداری تهران در قبال واگذاری بخشی از حریم باقرشهر به بهشت زهرا(س) برای مصلحت کشور گفت: شهرداری تهران به تعهدات خود عمل نکرده است و این عدم تعهد، در واقع تضییع حقوق شهروندان باقرشهری است که در تحقق حقوق شهروندی تفاوتی با شهروندان شهرهای دیگر ندارند.

سلیمان حبیبی، عضو دیگر شورای اسلامی باقرشهر نیز با اشاره به احترام به حق شهروندی شهروندان باقرشهر، از سرازیر شدن مشکلات کلان‌شهر تهران به این شهر سخن گفت و تدبر بیشتر را از مسوولان خاص در این خصوص خواستار شد. حبیبی با اشاره به مشکلات پیش‌روی شهر همچون، آلایندگی پالایشگاه تهران و اختصاص عوارض آن به کل تهران، ترافیک، آب و فاضلاب، عدم بیمارستان، سرازیر شدن زباله‌های شهر تهران؛ شهروندان باقرشهر را شایسته بهترین و بیشترین خدمات دانست.

در ادامه مرتضی سلیم آبادی، مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران شهرداری باقرشهر را در بین ۱۵ شهرداری دیگر مورد بازدید قرار گرفته، برگزیده دانست و اظهار کرد: در سایه تعامل خوب شهردار و شورای این شهر و همچنین توانمندی مدیران جوان، دانسته‌های مدیریتی خوبی در شهر اجرا شده است.

مرتضی سلیم آبادی گفت: اکنون در استان، روزمرگی اجازه فکر کردن به ما نمی‌دهد و به‌طور کلی بی برنامگی کنونی به شدت کشور را به بحران رسانده است. باید با برنامه و چشم‌انداز کشور را به جلو ببریم. ما مشکل مالی در کشور نداریم، بلکه مشکل

بی برنامگی و مدیریت خرج کرد داریم. وی افزود: هنر آن است که بدانیم از پتانسیل‌ها، امکانات و زمینی که در اختیار داریم چگونه استفاده کنیم. اکنون معضل پرداخت حقوق پرسنل شهرداری به بیشترین معضل شهرهای ما تبدیل شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران گفت: شهرداری که

۲۰ درصد هزینه جاری و ۸۰ درصد هزینه عمرانی را داشته باشد موفق است. خودکفایی شهرداری‌ها در درآمد غلط است و در واقع با شهرفروشی شهر را اداره می‌کنیم. شهر از مالیات آن می‌چرخد، اگر جوابگو نبود دولت تزریق می‌کند. متاسفانه بیش از ۸۰ درصد درآمد شهرداری‌ها از محل ماده۱۰۰ است.

وی شهرداری را موفق دانست که شهردار شهر باشد نه شورا و از این حیث باقرشهر شهری موفق و قانونمند است. در پایان این نشست شهردار باقرشهر خاطرنشان کرد: اطمینان داشته باشید با همکاری اعضای شورای شهر و روحیه جهادی همکاران شهرداری، به‌رغم روزهای دشوار پیش رو، فضای درخشان را در سرنوشت مردم رقم خواهیم زد و از این فرصت‌های حال حاضر استفاده خواهیم کرد.