دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۷۵هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان در قالب طرح مقام معظم رهبری و در چارچوب ۲۰‌پروژه بهره‌برداری شد. کیخسرو چنگلوایی افزود: این طرح‌ها شامل ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و ایلام است که به غیر از ۵۰ هزار هکتار، بقیه مربوط به خوزستان می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح توسط موسسه جهاد نصر در ۱۹شهرستان خوزستان گفت: اراضی آماده بهره‌برداری مربوط به شوش، اندیمشک، دزفول، شوشتر، باوی، حمیدیه، هویزه، دشت آزادگان، شادگان، رامهرمز، رامشیر، امیدیه و بهبهان است.

چنگلوایی افزود: این طرح بزرگ‌ترین طرح زیربنایی آبی - خاکی در حوزه کشاورزی در تاریخ کشاورزی کشور است که یکصد هزار هکتار آن هم اینک در دست اجرا بوده و در سال‌جاری برای ۴۶‌هزار هکتار دیگر مراحل مناقصه برگزار شده است. وی گفت: با بهره‌برداری کامل از اراضی زیر پوشش طرح با توجه به الگوهای کشت سالانه دست‌کم سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا چهار میلیون تن به مجموع تولیدات کشاورزی خوزستان اضافه می‌شود که امکان افزایش این رقم تا هشت میلیون تن نیز هست. رئیس‌ سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: با تکمیل طرح برای ۳۰۰ هزار نفر در مجموع به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی و تثبیت شغل خواهد شد.

چنگلوایی با اشاره به تصویب اختصاص یک‌میلیارد و۵۰۰ میلیون دلار معادل ۳۹هزار میلیارد ریال برای طرح مقام معظم رهبری در سفر نخست رئیس‌جمهوری به خوزستان در طول سه سال متوالی از محل صندوق توسعه ملی گفت: این تسهیلات برای اجرای طرح‌های زیربنایی مانند شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، شبکه‌های زیرزمینی و تسطیح اراضی هزینه می‌شود.

وی از شروع طرح در سطح ۲۴۰هزار هکتار خبر داد و افزود: درحالی که هنوز سه ماه از زمان تصویب اختصاص این تسهیلات نگذشته در هفته گذشته ۲۵۰میلیون دلار برای این طرح اختصاص یافته است. چنگلوایی گفت: ۱۹هزار میلیارد ریال دیگر نیز در هر سال اجرای طرح و در مجموع ۵۷هزار میلیارد ریال از طریق فاینانس خارجی با چین برای طرح در نظر گرفته شده که کارهای مقدماتی آن در دست انجام قرار دارد.

وی در عین حال از اختصاص ۲۵هزار میلیارد‌ریال دیگر از محل صندوق توسعه ملی و به صورت تسهیلات بانکی با بهره ۱۳درصد برای بخش کشاورزی خوزستان خبر داد و افزود: از این رقم که برای تمام زیربخش‌های کشاورزی در نظر گرفته شده تاکنون ۲۵۵میلیارد ریال به بانک کشاورزی ابلاغ شده است. رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی پایاب سدهای استان طبق آمار‌سازمان آب و برق گفت: با توسعه طرح‌های کشاورزی و با در نظر گرفتن شرایط فعلی برای تامین نیاز این اراضی هفت میلیارد متر مکعب کسری آب وجود دارد که با در نظر گرفتن آب مورد نیاز برای تبدیل دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم خوزستان به اراضی آبی این رقم کسری به ۱۶میلیارد متر مکعب می‌رسد.

وی گفت: با توجه به این شرایط انتقال آب خوزستان از سرشاخه‌های کارون برای مصارف غیرآشامیدنی به دیگر استان‌های کشور نه تنها به کشاورزی این استان که به همه ایران ضربه خواهد زد. چنگلوایی در عین حال با اشاره به معضل شوری آب خروجی از سد گتوند علیا گفت: با توجه به عملکرد این سد کیفیت فعلی آب کارون به هیچ‌وجه قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست و بالا رفتن ایی.سی آن به آب و خاک این استان ضربه خواهد زد و در صورتی که چاره‌ای اندیشیده نشود محصولات کشاورزی آسیب جدی خواهد دید. رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بخش کشاورزی این استان را برخوردار از جایگاه ویژه‌ای در کشور دانست و گفت: هم اینک سالانه ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در خوزستان تولید می‌شود که مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است. چنگلوایی گفت: ۱۱۰نوع محصولات زراعی و باغی در خوزستان کشت می‌شود و محصولات جدیدی نیز در سال‌های اخیر اعم از زعفران و پسته هر چند در سطح محدود در این استان کشت شده است.

رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به خرید تضمینی و توافقی یک میلیون و ۳۰ هزار تن گندم در این استان در سال‌جاری بدون احتساب رقم خریداری شده توسط بخش خصوصی گفت: ۹۶۰ هزار تن از این مجموع به صورت تضمینی و بقیه به صورت توافقی توسط‌سازمان تعاون روستایی و شرکت غله و بازرگانی از کشاورزان خریداری شده است.

وی خوزستان را تولیدکننده نخست گندم در کشور عنوان کرد و افزود: از نظر کیفیت بهترین کیفیت مربوط به گندم تولیدی در این استان است.چنگلوایی در عین حال از بهره‌برداری ۱۵۶طرح کشاورزی در خوزستان در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: برای این طرح‌ها در مجموع حدود یک هزار و ۵۲۶میلیارد ریال هزینه شده است. وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۹هزار و ۴۹۷ نفر به صورت مستقیم و برای هشت‌هزار و ۵۶۳نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی و تثبیت شغل شده است.